26.12.2013Autor:

Co jest nie tak z tą modą?

Czy wiecie, że statystyczny Polak wydaje dziś  na swoje ubrania 600 zł rocznie, a to oznacza 23 mld zł przychodu dla sprzedawców, działających na rynku odzieżowym i obuwniczym[1]? To ogromna ilość pieniędzy, o którą walczą każdego dnia największe firmy odzieżowe. To jedna strona lukratywnego biznesu modowego.

Inna strona tego biznesu to rzeczywistość pracowników azjatyckich fabryk, gdzie za wyprodukowanie jednej pary jeansów dostają oni 2-4 zł. Te same spodnie sprzedawane są w sklepie za około 200 zł. Jak widać, na drugim końcu łańcucha dostaw branży odzieżowej znajdują się mieszkańcy krajów rozwijających się, którzy z powodu bardzo niskiego udziału w dochodach uzyskanych ze sprzedaży produkowanych przez nich ubrań, pracują poniżej minimalnego wynagrodzenia, często w niebezpiecznych warunkach i bez możliwości korzystania z jakichkolwiek praw pracowniczych.

publ_20_price_t_shirt_plplŹródło: CleanClothes Polska, www.cleanclothes.pl/materialy/publ_20_price_t_shirt_plpl.jpg

Globalny proces produkcji odzieży gwarantuje więc ogromne zyski firmom, zajmującym się sprzedażą detaliczną, ale z drugiej strony jest powodem umacniającego się ubóstwa pracowników fabryk. Nie należy również zapominać, iż skomplikowany i długi łańcuch dostaw jest także przyczyną ogromnego zanieczyszczenia środowiska.

lancuch dostaw

Co można zrobić z problemami branży odzieżowej?

Mimo, iż moda odpowiedzialna dopiero zaczyna wkraczać na Polski rynek, już teraz możemy wiele zrobić, by stać się bardziej odpowiedzialnym konsumentem. W zależności od naszych potrzeb i priorytetów, możemy przykładowo wybierać ubrania certyfikowane (z ekologicznych materiałów i wytwarzane z przestrzeganiem praw pracowniczych). Możemy również kupować odzież z second-handów, zorganizować swap ubraniowy ze znajomymi, samodzielnie tworzyć i przerabiać ubrania, czy też kupować mniejsze ilości produktów. Nie zapominajmy również o sile oddziaływania konsumenta! Koncerny, szczególnie te duże i ukierunkowane na zaspokajanie potrzeby klienta zawsze będą ciekawe, jakimi czynnikami kierujemy się kupując ich produkty.

Już wkrótce więcej porad dotyczących różnych sposobach bycia odpowiedzialnym konsumentem. Śledźcie na bieżąco nasze wpisy!

Image courtesy of Salvatore Vuono _FreeDigitalPhotos.net

[1] Program Biznes w modzie, odcinek 4, TV Polsat Biznes, 2013 r.

 

[sharethis]

Komentarze

  1. Marcin pisze:

    600 zł rocznie na ubrania! To śmieszne!

    • Marta pisze:

      Dane te potwierdza GUS w swoich corocznych wynikach badań dotyczących wydatków gospodarstw domowych. Z drugiej strony, przeciętny mieszkaniec dużego miasta w Polsce wydaje miesięcznie już 250zł na ubrania i obuwie (źródło: Rzeczpospolita).

Komentowanie zamknięte.

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.