04.08.2014Autor:

Co młody projektant powinien wiedzieć o odpowiedzialnej modzie?

Brytyjski The Guardian zorganizował w lipcu na swojej stronie internetowej czat na żywo z wybitnymi ekspertami ze świata mody. Głównym tematem rozmów było znalezienie odpowiedzi na pytanie: jak dzisiejsi studenci będą kształtować zrównoważony przemysł odzieżowy w przyszłości. Przeczytajcie do jakich zaskakujących wniosków doszli w trakcie spotkania.

Kolejne pokolenie projektantów i firm odzieżowych stoi dziś w obliczu dość niepewnej przyszłości. Już wkrótce będą musieli stawić czoło skutkom zmian klimatu, niedoboru zasobów naturalnych, zmian zachowań konsumentów i zmieniających się warunków ekonomicznych. Aby przygotować się do stawianych wyzwań studenci zaproponowali pięć elementów, które są istotne w ich edukacji i które pomogą im w tworzeniu bardziej odpowiedzialnych kolekcji:

tigger11th1.      Kluczem będzie umiejętność odpowiedniego „opowiedzenia historii” produktu. Tworzenie ciekawego tła dla produktu jest niezwykle istotnym aspektem działań na rzecz zachęcania konsumentów do korzystania z  odpowiedzialnej mody, inspirowania ich do zmian zachowań oraz burzenia stereotypów, że zrównoważone oznacza brzydkie i bezkształtne ubrania.

2.      Główni detaliści muszą pracować z uczelniami wyższymi. Potrzeba więcej inicjatyw pozwalających na współpracę akademickich i branżowych ekspertów w celu dzielenia się wiedzą i wymiany doświadczeń. Renee Cuocu z Centre for Sustainable Fashion w London College of Fashion podkreśliła dodatkowo, iż detaliści są bardzo ważnym ogniwem między projektantami a konsumentami i byłoby dobrze, gdyby studenci mieli szansę współpracy z liczniejszą grupą sprzedawców kładących większy nacisk na zrównoważony rozwój.

3.      Interdyscyplinarne podejście przy tworzeniu kolekcji. Ważne jest poznanie aspektów społecznych i warunków pracy pracowników w łańcuchu dostaw.  Studenci powinni wiedzieć jak podchodzić do społecznych, ekologicznych i gospodarczych wyzwań w ich pracy. Dzięki temu młodzi projektanci działający w coraz to bardziej zglobalizowanym świecie będą dobrze radzili sobie z zarządzaniem procesami w całym łańcuchu dostaw, zapewniając tym samym bardziej zrównoważone warunki produkcji.

4.      Temat zrównoważonego rozwoju powinien być bardziej zintegrowany z wiedzą przekazywaną studentom. Projektanci powinni mieć szansę na lepsze poznanie szerokiego zakresu zagadnień związanych z odpowiedzialną produkcją i konsumpcją produktów z ich branży.

5.      Przyszli projektanci muszą być na bieżąco z wszelkimi innowacjami i trendami z zakresu odpowiedzialnej mody. Tendencje, które w szczególności okażą się niezwykle istotne i warte śledzenia to m.in. proces upcyclingu, sposoby na wykorzystanie nadwyżek materiałów czy drukowanie 3D*.

Więcej informacji na temat spotkania zorganizowanego przez The Guardian znajdziecie tutaj .

Image courtesy of tigger11th/ FreeDigitalPhotos.net.

 


* S.LaBrecque, 5 things fashion students need to know about sustainability, The Guardian, www.theguardian.com/sustainable-business/sustainable-fashion-blog/five-things-fashion-students-need-know-sustainability, 03.08.2014
[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.