03.07.2015Autor:

Czy jesteśmy przesadnie ubrani?

Kiedyś kupowałeś ubrania maksymalnie cztery razy do roku, dziś prawie co kilka dni wychodzisz ze sklepu z nową odzieżą. Brzmi znajomo? Jeśli nie potrafisz oprzeć się impulsowi częstych zakupów ubrań przeczytaj poniższe porady, opracowane przez autorkę książki: Overdressed: The Shockingly High Cost of Cheap Fashion.

1Co prawda Elizabeth L. Cline tworząc swoją książkę bazowała głównie na rynku USA, jednak zwyczaj kupowania tzw. szybkiej mody (fast fashion) stał się w ostatnich latach równie popularny w Polsce co w innych państwach Europy, czy Ameryki, powodując tym samym mnóstwo problemów związanych z zanieczyszczeniem środowiska i łamaniem praw pracowników w fabrykach odzieżowych w Azji.

Co jednak może zrobić każdy z nas, nawet ten najbardziej podatny na wpływ reklam konsument, który nie potrafi oprzeć się ciągłej potrzebie posiadania nowych ubrań? Elizabeth L. Cline podkreśla w wywiadzie dla Ecouterre potrzebę wywierania wpływu na marki modowe. Jeśli konsumenci będą informować swoje ulubione firmy i naciskać ich na zmianę swojego sposobu zarządzania biznesem wielkie koncerny będą w końcu musiały odpowiedzieć na te wezwania. Rezultatem może być wtedy ograniczona ilość nowych produktów na rynku, kosztem lepszej jakości rzeczy- według prostej zasady: liczy się jakość, nie ilość.

Oprócz tego społeczeństwo powinno być bardziej uważne dokonując swoich decyzji zakupowych. Dobrze jest podchodzić do tego strategicznie i świadomie, zaczynając np. od ułożenia rocznego budżetu na nasze wydatki ubraniowe. Jeśli zdecydujemy jak i dokładnie na co chcemy wydawać nasze pieniądze jest szansa na to, iż odzwyczai nas to od częstych zakupów odzieży, której czasem nawet nie założymy*.

Chcesz wiedzieć więcej na temat sposobów bycia bardziej odpowiedzialnym konsumentem? Zajrzyj do naszej zakładki: odpowiedzialna moda!

________________________________________

* J.M.Chua, How Do We Break Our “Fast Fashion” Addiction? An Interview With “Overdressed” Author Elizabeth L. Cline, Ecouterre, http://www.ecouterre.com/how-do-we-break-our-fast-fashion-addiction-an-interview-with-overdressed-author-elizabeth-l-cline/2/, 01.07.2015

 

 

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.