30.11.2015Autor:

Czym jest transparenty łańcuch dostaw w świecie fashion?

Firmy z branży odzieżowej unikają tematu przejrzystości w łańcuchu dostaw. Nawet jeśli zdają sobie sprawę z wielu wyzwań środowiskowych i społecznych związanych z ich biznesem nie wiążą tego z koniecznością monitorowania tego co dzieje się w całym cyklu życia produktu.

Żeby jednak pojąć obawę firm przed ujawnianiem informacji dotyczących łańcucha dostaw trzeba najpierw zrozumieć, czym jest tak naprawdę transparentny łańcuch dostaw. Krótko mówiąc, jest to wiedza firmy na temat miejsca, sposobu i warunków produkcji każdego elementu kolekcji, zaczynając od surowców jak bawełna, poprzez proces tworzenia tkanin i szycia odzieży. Jednak, aby te procesy można było nazwać w pełni przejrzystymi potrzebne jest ich upublicznienie. Firma powinna informować o tym co dzieje się na każdym etapie powstawania produktu swoich klientów, udziałowców oraz pracowników. Dlaczego jednak tak mało przedsiębiorstw decyduje się na ten krok?

Temat transparentności w branży odzieżowej nie jest łatwy. Wymaga całkowitego zrozumienia mechanizmu tego, jak działa i dzięki komu działa biznes, a potem upublicznienia tych informacji. Przedsiębiorca może się jej jednak obawiać się, ponieważ nie chce, aby zagroziła ona jego konkurencyjności oraz być może dlatego iż nie będzie on w stanie odpowiedzieć na wszystkie żądania i pytania pracowników lub dostawców lub być może dlatego, że odkryje ona te aspekty działania jego firmy, których nie chce zdradzać.

lancuch-dostaw

Warto jednak pamiętać, iż żyjemy w czasach, w których osobiste i korporacyjne tajemnice mogą zostać ujawnione i jest to tylko kwestia czasu zanim opinia publiczna dowie się prawdy. Przejrzystość jest więc kwestią dbania o reputację marki. Nie ma już miejsca na wymówki. Właściciele firm najbardziej powinni obawiać się tego, iż w przyszłości wydarzy się więcej katastrof takich jak ta w Rana Plaza w Bangladeszu i to oni będą im współwinny. Tymczasem według raportu australijskiej organizacji Baptist World Aid aż 61% firm nie ma dziś pojęcia, gdzie tworzona jest ich odzież.

Sytuacja ta może się zmienić. Firmy nie muszą zmierzyć się z tym tematem same. Pojawia się coraz więcej inicjatyw takich jak kampania Fashion Revolution, czy wsparcie ze strony organizacji zajmujących się tematyką społecznej odpowiedzialności, jak Fundacja CSR Impact, po to właśnie, aby pomóc firmom odzieżowym zmierzyć się z ich strachem i obawami w stosunku do tematu transparentności. Celem tych działań jest pokazanie firmom, że świadomość tego kto tworzy ich ubrania to pierwszy krok, aby zapobiec łamaniu praw pracowników u azjatyckich podwykonawców, czy ogromnemu zanieczyszczeniu środowiska naturalnego. Przejrzystość bowiem nie tylko zmniejszy ryzyko utraty reputacji firmy, ale może być także korzystna dla prowadzonego biznesu. Świadomość kto i gdzie wyprodukował ubrania oraz lepszy kontakt z dostawcami oznacza lepsze zrozumienie procesu i podejmować lepszych decyzji biznesowych.

Jest to też szansa dla firm, które produkują lokalnie. Przy zleceniu produkcji kolekcji polskiemu podwykonawcy o wiele łatwiej jest skontrolować warunki pracy ich pracowników niż w szwalni w krajach rozwijających się. Firmom zainteresowanym tematem stworzenia transparentnego łańcucha dostaw z pomocą mogą przyjść takie narzędzia jak: Provenance, Caretrace lub kod QR (ułatwiające uczynienie jednego produktu przejrzystym) lub String , Sourcemap czy Cotton Connect (ułatwiające uczynienie przynajmniej jednego łańcucha dostaw przejrzystym). Warto też przyjrzeć się działaniom firm z branży, które już zdecydowały się prowadzić swój biznes w oparciu o transparentność swojej produkcji i czynią to z powodzeniem, jak firma Patagonia, czy Marks&Spencer. W końcu jeśli one ujawniły swoje informacje na temat łańcucha dostaw i pozostają konkurencyjne może warto wziąć z nich przykład.

Źródło: materiały organizacji Fashion Revolution

Zdjęcie ikony: Image courtesy of tigger11th/ FreeDigitalPhotos.net

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.