07.06.2014Autor:

Dzień z życia odpowiedzialnego konsumenta

Jak może wyglądać typowy sobotni poranek odpowiedzialnej konsumentki? Przeczytajcie fragment raportu opracowanego przez Danish Fashion Institute „The NICE Consumer. Research summary and discussion paper„!

Salvatore VuonoUbrana w designerski strój znaleziony w lokalnym upcyclingowym sklepie vintage rozpoczyna swój dzień od śniadania w ulubionej kafejce. Na pierwszy posiłek wybiera sezonowe owoce i lokalnie wyprodukowany organiczny jogurtu. Śniadanie umila sobie czytaniem on-line na temat najnowszych trendów mody.

Następnie konsumentka rusza do pobliskiego sklepu w poszukiwaniu nowej sukienki, która zastąpi tę oddaną w zeszłym tygodniu do Oxfam*. Wybierając ubrania uważnie przygląda się wykończeniu odzieży oraz informacjom na metce, by sprawdzić gdzie i w jakich warunkach zostały wyprodukowane. Niestety nie znajduje wystarczających informacji. Decyduje się opuścić sklep, w momencie gdy podchodzi do niej sprzedawca pytając, czy może w czymś pomóc? Konsumentka wyjaśnia, że kupując ubrania wybiera tylko te wyprodukowane w sposób etyczny. Wtedy sprzedawca uśmiecha się i drukuje dla niej szczegółowe informacje na temat pochodzenia materiałów, warunków pracy w fabrykach, gdzie zostały uszyte ubrania oraz dane odnośnie cyklu życia każdego produktu. Bohaterka przymierza prostą, elegancką małą czarną i decyduje się na zakup.

Po lunchu z przyjaciółką konsumentka zanosi swój stary płaszcz zimowy do rzemieślnika by wymienić podszewkę i zabezpieczyć poluzowane guziki. Dodatkowo zanosi też parę swoich rzeczy do najbliższego recyclingowego pojemnika Oxfam otrzymując w zamian rabat na zakupy w kilku największych sklepówkach odzieżowych.

Wieczorem, tuż przed wyjściem na imprezę, ubrana w nową „małą czarną”, nastawia pranie na temperaturę poniżej 30 stopni Celsjusza. Wszakże nie jest tylko stylowo ubraną kobietą ale również świadomą konsumentką dbającą o środowisko!

Kto z Was wybiera taki sposób na odpowiedzialność?:)

* Oxfam- międzynarodowa organizacja humanitarna, zajmującą się walką z głodem na świecie i pomagającą w rozwoju krajom Globalnego Południa.

Zdjęcie: Image courtesy of Salvatore Vuono/ FreeDigitalPhotos.net.

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.