01.07.2014Autor:

Etyczne musi być modne

„Nikt nie kupuje ubrań z litości. Ludzie kupują ubrania, które chcą nosić”- stwierdziła projektantka mody Katharine Hamnett, jedna z oceniających stylizacje przygotowane przez młodych projektantów podczas Hey Festival w Wielkiej Brytanii. Hamnett wyraźnie podkreśliła, że odpowiedzialna moda nie może opierać się jedynie na aspekcie jej odpowiedzialnej produkcji. Zrównoważona moda musi być też modna.

W trakcie pięciodniowego warsztatu Just Fashion projektantka Katharine Hamnett służyła radą początkującym projektantom, którzy intensywnie pracowali nad stworzeniem stroju, zaprojektowanego w sposób etyczny. Przyjęte kryteria uwzględniały czynniki zrównoważonego rozwoju, ochrony środowiska, ochrony zwierząt, transparentności łańcucha dostaw i godziwych warunków pracy podwykonawców.

Ostatecznie spośród dziesięciu projektów Hamnett wyróżniła jeden, który według niej najlepiej oddaje współczesną ideę odpowiedzialnej mody. Tym strojem okazała się praca 20-letniej Chloé Wright: wykończony jedwabną podszewką wełniany płaszcz uzupełniony dodatkowo o bluzkę z organicznej bawełny oraz upcyclingowe spodnie w szkocką kratę. Tkaninę do płaszcza projektantka uzyskała z poddanych procesowi recyclingu kolorowych tkanin obiciowych. Sama Chloé wyjaśniła, że styl projektu i cięcia mają przede wszystkim „onieśmielić i wpłynąć” na klientów, podczas gdy sam strój jest całkowicie zgodny z zasadami etycznej produkcji i konsumpcji.

1

Finałowa kreacja Chloé Wright, fotograf: Finn Beales, modelka: Nakeisha Shepphard, Future Model Management, make up and hair: Naomi Emmanuelle, źródło: Environmental Justice Foundation.

Warsztat Just Fashion to wynik współpracy organizatorów Hey Festival i Environmental Justice Foundation wspieranych przez partnerów: Levi Strauss & Co i London College of Fashion’s Centre for Sustainable Fashion. Wszyscy projektanci biorący udział w zajęciach, oprócz możliwości pokazania swoich prac na scenie w trakcie Hey Festival, wzięli również udział w dyskusjach na temat przyszłości zrównoważonej mody z Katharine Hamnett i Dilys Williams.

2Finałowa kreacja Filipa Castilho, fotograf: Finn Beales, modelka: Libby Evans, Future Model Management, make up and hair: Naomi Emmanuelle, źródło: Environmental Justice Foundation.

[sharethis]

Komentarze

  1. Janek pisze:

    „Nikt nie kupuje ubrań z litości. Ludzie kupują ubrania, które chcą nosić”. To jasne od samego początku. Ale chyba czasem rzeczywiście tak jest, że niektórzy sądzą, że jak zwiększą zakres odpowiedzialności w samym procesie produkcji to wystarcza. Moda to moda. Ma być modnie i tyle:-)

Komentowanie zamknięte.

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.