17.08.2014Autor:

Etycznie wyprodukowane w Gwatemali

P|AGE – marka założona przez siostry Anię i Iwonę Pilch to nie tylko ręcznie tkane i naturalnie farbowane materiały Majów, ale też transparentny łańcuch dostaw. W wywiadzie dla altmoda.pl projektantki opowiadają o tym, jak znają po imieniu każdą z kobiet pracujących nad wyrobem ich tkanin i chętnie odwiedzają je w wiosce San Juan, by wspólnie z nimi tworzyć nowe wzory i kolory.

Altmoda.pl: Gdybyście miały określić jednym słowem czym Wasza marka wyróżnia się na rynku modowym, co to by było za słowo?

Iwona i Ania Pilch: Przygoda.

Altmoda: Zrównoważona produkcja i transparentny łańcuch dostaw jest ważną częścią Waszego biznesu. Dlaczego postanowiłyście tworzyć właśnie modę odpowiedzialną?

01

Fot. Spring Summer 2014 Lookbook, photography by Gulia Ferraris

I i A.P.: Naszym zdaniem w dzisiejszych czasach konieczna jest zmiana nastawienia konsumenta do produktu, a wiec inwestowanie raczej w wyszukane, długotrwałe i ekologiczne ubrania zamiast kupowanie jednorazowej taniej odzieży kiepskiej jakości. Poza tym projektujemy odpowiedzialnie, ponieważ poznanie historii i pochodzenia każdej z naszych rzeczy nadaje stylizacji charakteru i osobowości co pozwala nie tylko wizualnie wyróżnić się z tłumu.

Altmoda: Wasza marka ma ciekawą nazwę: P|AGE. To skrót od jakiegoś słowa?:)

I i A.P.: No tak … PAGE (z ang.: strona, kartka) jak my składa się z dwóch stron. Podzielone na P (jak Pilch, nasze wspólne nazwisko) i age (z ang.: epoka) to gra słów, ponieważ firmę założyłyśmy dokładnie 21.12.2012 w dniu nowej epoki (a nie końca świata;) Majów, którym zawdzięczamy inspiracje do kolekcji P|AGE.

Altmoda: Skąd pomysł na wykorzystanie w kolekcjach ręcznie wykonanych i barwionych tkanin Majów?

I i A.P.: Było to bardzo przypadkowe odkrycie w trakcie naszego wspólnego wyjazdu do środkowej Ameryki, gdzie przez miesiąc podróżowałyśmy z plecakiem z Panamy do Gwatemali. W trakcie tej podróży poznałyśmy fascynujące kultury, ludzi no i właśnie tradycyjną sztukę wyrabiania tkanin. Tak nam się to spodobało, że po powrocie do Berlina bardzo szybko powstał pierwszy koncept P|AGE uwzględniający tkaniny produkowane w Gwatemali.

Źródło: P|AGE in Guatemala, film by Paul Weiss.

Altmoda: Ciężko było połączyć w projektach Wasz nowoczesny design z tradycyjnym charakterem materiałów?

I i A.P.: Nie, chociaż materiały są bardzo specyficzne i oczywiście trochę inaczej zachowują się od konwencjonalnych tkanin. Z drugiej strony akurat przez to wyzwanie stajemy się bardziej kreatywne, gdyż inspiruje nas to do szukania nowej interpretacji i nowego kontekstu tej tysiącletniej tradycji.

page_aw1415_lookbook007 photography by Christoph MannhardtAltmoda: Tkaniny produkujecie w Gwatemali, a gdzie szyjecie swoje kolekcje?

I i A.P.: Lokalnie w małych szwalniach w Berlinie oraz w Polsce.

Altmoda: Jak kontaktujecie się z kobietami, które produkują Wasze materiały? Znajcie je, wiecie jak mają na imię?

I i A.P.: Tak, byłyśmy w Gwatemali już cztery razy. Znamy wszystkie tkaczki ‚naszych’ materiałów. Na metce każdego projektu wykonanego z tkanin gwatemalskich wpisujemy też zawsze imię kobiety, która je wyrabiała. Bardzo wyjątkowe są te nasze spotkania w małej wiosce San Juan gdy przyjeżdżamy i dzielimy się zdjęciami oraz nagraniami wideo z pokazów lub sesji. Kobiety pracujące dla nas przy wyrobie tkanin są wtedy bardzo dumne i cieszą się z każdej pozytywnej reakcji na ich prace. Bardzo często okazuje się, iż dzięki naszym zleceniom mogły np. pozwolić sobie na zakup dachu nad głównym warsztatem, co niewątpliwie ułatwiło ich pracę. Mały postęp, ale bardzo byłyśmy z tego powodu szczęśliwe. Na chwilę obecną niestety nie możemy sobie pozwolić czasowo na następny wyjazd, jednak wypracowałyśmy razem katalog wzorów i kolorów, dzięki czemu z łatwością możemy komunikować się przez pocztę elektroniczną. Choć nie ukrywamy, iż oczywiście nie możemy doczekać się następnego wyjazdu w te strony:).

Altmoda: Czym różni się praca tych kobiet dla Was od pracy dla innych podwykonawców?

I i A.P.: Po pierwsze, nie produkują one na niepewną i często nie opłacaną sprzedaż. Nasze zlecenia to konkretna ilość produktu za cenę przekraczającą podwójną stawkę normalnej zapłaty u innego podwykonawcy. Po drugie, razem z pracownikami omawiamy i wymyślamy też wzory i kolory, są to więc zawsze tkaniny jeszcze nieistniejące w ich repertuarze i indywidualnie dla nas projektowane. Dzięki temu kobiety te mogą się też szkolić i orientować w aktualnych trendach w modzie, czym się zawsze bardzo interesują.

page_aw1415_lookbook010

Fot. Autumn Winter 2014 Lookbook, photography by Christoph Mannhardt

Altmoda: Jak konsumenci podchodzą do Waszych kolekcji? Interesuje ich historia powstania produktu?

I i A.P.: Tak, choć oczywiście jeszcze stoimy na początku naszej drogi i często musimy się przedstawiać i wyjaśniać koncept naszych kolekcji, ale do tej pory było to przyjmowane bardzo pozytywnie. Konsumenci coraz częściej doszukują się informacji o tym skąd dany produkt pochodzi i jaką ma historię.

Altmoda: Czy klient oglądając Wasze ubrania ma szansę znaleźć tam informacje na temat łańcucha dostaw?

I i A.P.: Tak, krótki tekst o naszej marce oraz wszystkie materiały są umieszczone przy etykietce razem z imieniem tkającej kobiety i nazwami naturalnych barwników. Dodatkowo też na naszej stronie internetowej mamy dokładne opisy, ciekawe filmy oraz zdjęcia przedstawiające wszystkie etapy produkcji, przez które przechodzi każda nasza rzecz.

Altmoda: Na co dzień mieszkacie i pracujecie w Niemczech. Ostatnio jednak gościłyście na kilku imprezach modowych w Polsce, m.in. na Fashion Week Poland. Widzicie jakieś różnice między klientem polskim, a niemieckim?

I i A.P.: Bardzo podobał nam się udział w Fashion Week Poland i jesteśmy bardzo zainteresowane rynkiem polskim, który jednak różni się od niemieckiego. Chętnie byśmy się jednakże dalej pojawiały w Polsce, ponieważ tutejszy rynek wydaje nam się być obecnie bardzo otwartym na nowe trendy i super zorganizowanym, jeśli chodzi właśnie o takie imprezy modowe jak FW. Temat mody ekologicznej jest jednak bardziej popularny w Niemczech, chociaż i tam trzeba jeszcze popracować nad trochę nieatrakcyjnym stereotypem tego z czym nam się kojarzy kolekcja „Eko“.

Altmoda: Bardzo dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiała: Marta Roskowińska

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.