31.10.2014Autor:

Kapeluszowy szyk

1481978_10202125755097921_2116004830_nKapelusz, toczek, czy nakrycie głowy w kształcie statku- właścicielki firmy LA DAME udowadniają, że modniarstwo to fascynujący zawód! Zapraszamy na wywiad z Jagodą Kowalewską, która opowiedziała nam o swojej pracy i wyjaśniła dlaczego jej kapelusze powstają w duchu slow fashion.

Altmoda.pl: Produktami marki La Dame są przede wszystkim nakrycia głowy. Co takiego fantastycznego jest w kapeluszach, czy innych nakryciach głowy:)?

Jagoda Kowalewska: Kapelusz, toczek czy fascynator to element stroju, który pozwala kobiecie poczuć się wyjątkowo. Jest to rzecz, dzięki której można stworzyć całą stylizację- wystarczy np. ubrać prostą „małą czarną”, a na głowę założyć ekstrawagancki toczek i fot Gosia Mazurzmienia nam się całokształt ubioru! I w zależności od okazji możemy dobierać różne ozdoby i dzięki nim nadawać charakter naszego stroju (podczas gdy sukienka może pozostawać wciąż ta sama). Zauważyłam też coś ciekawego w kontakcie z klientkami, kiedy kobiety wkładają kapelusze czy toczki na głowy momentalnie się odmieniają- np. te nieśmiałe stają się bardziej pewne siebie, prostują sylwetkę, poruszają się z większą dbałością niż na co dzień, jakby kapelusz/toczek/fascynator stwarzał jakąś aurę wokół kobiety; nakrycie czy ozdoba głowy skupia na sobie uwagę i przyciągają wzrok.

Altmoda: Skąd czerpiecie pomysły na nowe projekty?

J.K.: Najprościej mówiąc- z głowy! A tak naprawdę nie ma jednoznacznej odpowiedzi na to pytanie, bo bywa bardzo różnie. Przeglądamy magazyny modowe, w których co prawda nakrycia głowy są rzadkością, ale same projekty czy zdjęcia z pokazów mody bywają bardzo inspirujące. Nierzadko sięgamy też po albumy ze sztuką np. jeden z naszych modeli z ostatniej kolekcji powstał z inspiracji malarstwem włoskiego renesansu. Obserwujemy też poczynania gigantów światowego modniarstwa tj. Philipha Treacy i Stephena Jonsa.

Altmoda: Wydawałoby się, że zawód modystki to zawód zanikający na rynku pracy. Wy udowadniacie, że jest inaczej. Czy to znaczy, że kobiety w Polsce coraz chętniej kupują kapelusze?

J.K.: To prawda, modniarstwo to zawód zamierający. W dużych miastach można znaleźć dwa, czasem trzy zakłady modniarskie gdzie można wykonać kapelusz na zamówienie, więc bardziej wymagająca klientka często ma problem z kupieniem czegoś o indywidualnym charakterze i dobrej jakości, bo trudno dotrzeć do warsztatu modniarskiego. Zauważyliśmy ten problem i staramy się mu sprostać prowadząc działalność za pośrednictwem Internetu i poprzez udział w targach modowych.

Ostatnie miesiące pokazują, że Polki coraz chętniej noszą kapelusze i inne ozdoby, zarówno na co dzień jak i na specjalne okazje. Oczywiście jeszcze nie na taką skalę jak Francuzki, Angielki czy Amerykanki, ale to zapewne kwestia czasu. Co ciekawe, w tym sezonie kapelusze pojawiły się również w sklepach sieciowych, które oczywiście oferują wąski zakres fasonów, rozmiarów i kolorystyki, jednak cieszy nas to, że wzrasta zainteresowanie kapeluszami, bo po prostu je uwielbiamy!

1461675_236575339837887_619463710_nAltmoda: Czy każdej osobie jest dobrze w kapeluszu?

J.K.: Zdecydowanie! Jest to tylko kwestia doboru odpowiedniego modelu do sylwetki, kształtu twarzy. Cóż, wymaga to nieco zaangażowania ze strony klientki, trzeba na to poświęcić trochę czasu, ale zapewniam, że warto! Nie ukrywam, że nieoceniona jest w tej kwestii rola modystki, warto posłuchać jej rad.

Altmoda: Jak dobieracie nakrycie głowy do klientki?

J.K.: Jest to kwestia doświadczenia. Są oczywiście pewne zasady w modniarstwie, to jak z doborem odpowiedniego kroju sukienki do figury. W pracy z klientkami oczywiście preferujemy kontakt bezpośredni, można wtedy zmierzyć różne fasony i wybrać odpowiedni dla siebie. Bardzo często, jeśli nie w większości przypadków posiłkujemy się zdjęciami przesłanymi nam przez klientki i na ich podstawie pomagamy dobrać kapelusz. Bywa też tak, że klientce niezwykle podoba się model , w którym nie wygląda korzystnie- można w takim przypadku dobrać inny kształt główki lub zmienić szerokość ronda, wprowadzić niewielką zmianę by osiągnąć perfekcyjny efekt! Możliwości są nieograniczone, zwłaszcza jeśli jest się w posiadaniu wielu form do kapeluszy.

Altmoda: Kto najchętniej kupuje Wasze produkty?

J.K.: Przekrój naszych klientek jest bardzo szeroki, są to zarówno młode, eksperymentujące z modą dziewczyny jak i dojrzalsze panie, energiczne młode kobiety i bardziej stateczne, dystyngowane panie, artystki i biznes woman. Szeroki wachlarz klientek jest wynikiem naszej szerokiej działalności, produkujemy bowiem zarówno kapelusze codzienne jak i ekstrawaganckie fascynatory czy toczki na specjalne okazje. Zajmujemy się także projektowaniem ślubnych nakryć głowy zarówno dla panny młodej jak i druhen oraz gości weselnych.

1234248_216852585143496_1575666095_nAltmoda: Realizujecie indywidualne zamówienia, więc w swojej pracy macie także ciągły kontakt z klientem. Opowiecie nam o najciekawszym lub najbardziej oryginalnym zamówieniu jakie do tej pory zrealizowałyście?

J.K.: Ostatnim z nietypowych zamówień był kapelusz przypominający statek! Było to o tyle nietypowe wyzwanie, bo po pierwsze zamawiającym był mężczyzna, a my w swej ofercie nie mamy męskich kapeluszy, a po drugie trzeba było od podstaw zaprojektować, a później wykonać formę, a następnie za pomocą różnych technik modniarskich i materiałów stworzyć statek, wraz z jego wszystkimi elementami- żaglami, masztami, burtą! Było to fascynujące wyzwanie na pograniczu rzeźbiarstwa.

Altmoda: Jak wygląda proces produkcji nakrycia głowy zamówionego w LA DAME?

J.K.: Wszystko zależy od tego o jakie nakrycie głowy. Kapelusze filcowe np. są formowane na drewnianych blokach, jest to praca wymagająca skupienia, wprawy, ale także siły, z czego mało kto zdaje sobie sprawę. Filc formowany na blokach jest modelowany za pomocą pary, utrwalany specjalnym sztywnikiem, by zachował formę na dłużej. Potem poddawany jest szczotkowaniu i suszeniu. Jest to pracochłonny proces.

538015_1461350024096243_2008470505_nNieco inaczej wygląd praca nad projektami ślubnymi czy fascynatorami, do nich często używa się delikatnych tkanin- jedwabiu, krynoliny, woalki, tiulu, piórek. Cały proces to ręczna praca, polegająca na ukształtowaniu bazy, podstawy fascynatora czy toczka i jego ozdobieniu. Wszystkie elementy są przyszywane ręcznie, a materiały poddawane są specjalnym zabiegom modniarskim.

Altmoda: Jak wybieracie materiały do produkcji? Czy zwracacie uwagę na certyfikaty, miejsce lub sposób produkcji?

J.K.: Tkaniny, z których powstają nasze kapelusze, np. 100% wełniany filc zamawiamy u polskich producentów, są to znane w branży, często rodzinne firmy z wielopokoleniową tradycją, do których mamy zaufanie. Przy pracy nad niektórymi projektami współpracujemy też z lokalnymi rzemieślnikami- kaletnikiem i stolarzem.

Altmoda: Czym jest dla Was odpowiedzialna moda, slow fashion?

J.K.: Odpowiedzialna moda to dla nas przede wszystkim odpowiedzialność za jakość materiałów, proces i miejsce ich produkcji- zamawiając u rodzimych producentów wspieramy polski przemysł, a ponieważ bliska jest nam idea fair trade, nie zamierzamy kupować tkanin z niepewnych źródeł. Slow fashion to dla nas również dbałość o to, by kapelusz przetrwał próbę czasu, by klientka mogła cieszyć się swoim kapeluszem dłużej niż pół sezonu. Slow fashion to nasza codzienna praca- wszystkie nasze produkty wymagają poświęcenia odpowiedniej ilości czasu, pośpiech nie ma tu racji bytu, także zdecydowanie wpisujemy się w idę slow.

Altmoda: Dziękujemy za rozmowę.

Rozmawiała: Marta Roskowińska

Zdjęcia: La dame

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.