10.01.2016Autor:

Konsument w roli projektanta

Moda ma nam pomóc wyrażać nas samych. Chcemy poprzez swoje ubrania mówić o naszym stylu, życiu, o naszych zainteresowaniach, wartościach. Chcemy się wyróżniać na tle innych. Tą potrzebę dostrzega coraz więcej firm z branży odzieżowej i chętnie inwestują w narzędzia pozwalające konsumentom dostosować produkt do swoich potrzeb. Przykładem może być marka UNMADE.

Coraz większa ilość klientów staje się dziś tzw. prosumentami. Chcemy kupować wyjątkowe produkty, dlatego chętnie angażujemy się w ich współtworzenie. Jednak jak się okazuje, oddanie w ręce konsumentów pewnych etapów projektowania może również pozytywnie wpłynąć na zwiększenie oszczędności związanych z produkcją tychże ubrań. W konsekwencji skorzystają na tym zarówno klient, firma, jak i środowisko naturalne.ID-1008610-1

Taki model prowadzenie swojego biznesu wybrała marka UNMADE. Założona w 2013 roku w Londynie firma umożliwia swoim klientom zaprojektowanie i zamówienie unikalnego, dostosowanego do własnych potrzeb swetra, szalika i innych dzianin. UNMADE stała się liderem w wykorzystywaniu nowych technologii cyfrowych zmieniających oblicze rynku dzianin, pozwalając tym samym, aby proces produkcji został zainicjowany przez każdego właściciela laptopa lub smartfona.

Inne korzyści wynikające z cyfrowego systemu produkcyjnego to m.in. zachowanie niskiego poziomu zapasów i wyeliminowanie kosztownych oraz długotrwałych praktyk tworzenia próbek, w celu szybkiego reagowania na potrzeby konsumentów. „Ponieważ ludzie sami dostosowują do swoich potrzeb nasze produkty nie możemy produkować niczego, dopóki klient nie złoży zamówienia” mówi Emery, jeden z założycieli UNMADE. „Oznacza to, że z jednej strony nie posiadamy żadnych magazynów, co jest dla nas dobre, ale oznacza to również, że nie ma żadnych niepotrzebnych odpadów”. Po każdym sezonie wiele firm produkujących ubrania według tradycyjnego systemu boryka się bowiem z problemem niesprzedanych kolekcji, które bardzo często kończą swój żywot na wysypiskach śmieci, obciążając w ten sposób środowisko. Firma UNMADE uniknęła tego problemu, tworząc w ten sposób system produkcji wspierający zrównoważony rozwój.

Źródło: Merino.com, http://merino.com/fashion/fashion-news/the-shape-of-things-to-come/, 4.01.2016.

Zdjęcie: Image courtesy of Darren Robertson at FreeDigitalPhotos.net

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.