Kto uszył moje ubrania?
Już jutro, czyli 24 kwietnia, w drugą rocznicę katastrofy w Bangladeszu, w trakcie obchodów Fashion Revolution Day konsumenci na całym świecie zjednoczą się, by po raz kolejny wesprzeć modową rewolucję. Na całym świecie poprzez media społecznościowe będą oni pytać marki odzieżowe o to, kto uszył ich ubrania. W ubiegłym roku setki tysięcy ludzi na całym świecie zamieściło w internecie swoje zdjęcia w ubraniach założonych na lewą stronę z widoczną metką, podpisane hashtagiem #FashRev. Organizatorzy kampanii zachęcają do przyłączenia się w ten sposób do akcji także w tym roku.
„Celem Fashion Revolution jest zbudowanie przyszłości, w której wypadki takie jak ten w Bangladeszu nigdy nie będą miały już miejsca. Wierzymy, że dostęp do informacji o tym kto produkuje nasze ubrania, to pierwszy krok na drodze do transformacji branży odzieżowej. Udzielenie takich informacji wymaga od marek przejrzystości, a to wiąże się z otwartą komunikacją, odpowiedzialnością i uczciwością. Chodzi o to, aby na nowo połączyć zerwane ogniwa łańcucha dostaw branży odzieżowej i odbudować relacje między kupującymi, a osobami które produkują dla nich ubrania, buty, akcesoria czy biżuterię – wszystko co nazywamy modą.” – zaznacza pomysłodawczyni Fashion Revolution – Orsola de Castro.
W tym roku akcja Fashion Revolution jest wspierana przez światowe gwiazdy zaangażowane w działania na rzecz etycznej mody m.in. modelkę Lily Cole oraz założycielkę fundacji Eco Age – Livię Firth, prywatnie żonę znanego brytyjskiego aktora Colina Firtha. Także w Polsce kampanię wsparło wiele gwiazd oraz osób ze świata mody, które wzięły udział w sesji zdjęciowej promującej akcję, wśród nich znaleźli się m.in. Ewelina Rydzyńska, Julia Kamińska, Orina Krajewska, Maja Koman, Michał Zaczyński, Harel, Ola Bąkowska oraz Ania Matysik. Zdjęcia wykonał Manuel de la Cruz, a sesja odbyła się w budynku Mysiej 3 w Warszawie, gdzie dawniej mieścił się urząd cenzury. Fryzury przygotował warszawski salon „u fryzjerów”, a makijaż wykonały Laura Karaś i Agata Król.
„Kiedy cała uwaga producentów skupiona jest tylko na osiąganiu zysków, prawa człowieka, pracowników oraz troska o środowisko są pomijane. Taka postawa musi się skończyć, dlatego zachęcamy ludzi z całego świata, aby zadawali pytania producentom. Wzywamy do odkrywania prawdy i aktywności. Zakup ubrań to ostatni etap na drodze, w którą zaangażowane były setki osób. To niewidzialna siła robocza stojąca za ubraniami, które na co dzień nosimy. Nie wiedząc kto szyje nasze ubrania, z łatwością przymykamy oczy na to, że miliony osób zaangażowanych przy ich produkcji cierpi na skutek pracy w niegodnych warunkach.” – twierdzi Carry Somers, pomysłodawca Fashion Revolution.
W dniu drugiej rocznicy katastrofy kompleksu Rana Plaza w największych miastach w Polsce odbędą się debaty, warsztaty i projekcje filmów skupione wokół tematu przewodniego kampanii; udział w nich będą mogli wziąć mieszkańcy m.in. Łodzi, Katowic oraz Szczecina. Każdy z Was może dołączyć do akcji publikując w sieci swoje zdjęcie w odwróconym ubraniu z hashtagiem #whomademyclothes i #FashRev oraz wysyłając je do konkretnych marek.
Więcej informacji znajdziecie na stronie i na fanpageu kampanii.
Źródło: mat.prasowe organizatora