13.01.2014Autor:

LPP ucieka na Cypr

Spółka LPP to jedna z największych polskich firm odzieżowych o milionowych przychodach. Niestety przedsiębiorstwo o tak silnej pozycji rynkowej nie może pochwalić się osiągnięciami w zakresie CSR. W ubiegłym roku media donosiły o tym, że odzież jednej z marek należącej do koncernu produkowana była w budynku Rana Plaza. Obiekt, ze względu na fatalny stan techniczny i liczne zaniedbania zawalił się, grzebiąc pod gruzami setki ludzi. Teraz firma przeniosła swoje znaki towarowe na Cypr, a następnie do Zjednoczonych Emiratów Arabskich. Co z podatkami w Polsce?

zdjecie 1

Zdjęcia: fotograf Jarosław Ogrodowski, Stowarzyszenie Fabrykancka

LPP swoje decyzję wyjaśniła inwestorom „zachowaniem optymalnej struktury podatkowej”.  Działania spółki spotkały się z masową krytyką ze strony mediów i klientów. Firmie zarzuca się, że korzysta z polskiego prawodawstwa, infrastruktury i zasobów kadrowych, po to by przenosząc znaki towarowe uniknąć płacenia wysokich podatków w Polsce. Firma wydała w tej sprawie specjalne oświadczenie, w którym przekonuje, że jej działania są zgodne z prawem, a wartość podatku płaconego w naszym kraju plasuje są w czołówce płatników CIT wśród polskich przedsiębiorstw[1].

Choć optymalizacja podatkowa nie jest formalnie zakazana w Polsce, to jednak działania spółki wywołują poważne wątpliwości etyczne. Nie bez znaczenia jest także fakt, że dotychczasowe poczynania firmy również wcześniej budziły sprzeciw społeczeństwa (Rana Plaza w 2013 roku czy kradzież zdjęcia blogerki, wykorzystanego na koszulkach marki Reserved w 2010 roku). Mimo coraz gorszej prasy, ubrania produkowane przez spółkę nadal doskonale się sprzedają.

Autor: Katarzyna Szydłowska-Biskup

 


[1]http://wyborcza.biz/Gieldy/1,114507,15220754,Wlasciciel_Reserved_przenosi_marki_na_Cypr_i_Polwysep.html

 

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.