15.01.2014Autor:

Metka prawdę Ci powie

Który sposób na bycie odpowiedzialnym konsumentem to Twój alternatywny styl?- część trzecia.

Dawno, dawno temu słowa takie jak: czapnik, krawiec, kuśnierz, czy modystka były ogólnie znane i kojarzyły się konsumentom z dobrą jakością, ale też z możliwością naprawienia produktu, w celu wydłużenia czasu jego użytkowania. Dziś większość konsumentów woli zastąpić uszkodzone ubranie nowym, niż martwić się jego naprawą. Zapominamy, iż odpowiednia pielęgnacja naszej garderoby to kolejny dobry sposób bycia odpowiedzialnym konsumentem.

Zawsze możemy skorzystać z usług tych nielicznych rzemieślników, którzy zostali jeszcze w naszym mieście; z pewnością w niektórych przypadkach szybciej i taniej będzie naprawić ulubione buty u szewca, niż szukać podobnych w sklepie.

Znajdźmy alternatywę dla chemicznego prania na sucho. Badania wykazały, iż większość ubrań posiadających metkę z informacją „dry clean only” może być pranych na mokro, bez żadnych skutków ubocznych. Rezultat: unikamy stosowanego przy praniu na sucho związku chemicznego (tetrachloroeten), który zanieczyszcza powietrze i jest uważany za czynnik prawdopodobnie rakotwórczy. W alternatywie, w zależności od rodzaju materiału, stanu tkaniny i zabrudzenia, możemy skorzystać z czyszczenia za pomocą pary, odplamiania, prania ręcznego, trybu prania delikatnego w naszej pralce, odkurzania lub mniej niebezpiecznej dla zdrowia i środowiska formy prania chemicznego[1].

Zmieńmy swoje nawyki korzystania z pralki! Pamiętaj, że nie zawsze wyższa temperatura prania oraz większa ilość detergentu spowoduje, iż Twoje ubrania będą czystsze. Oszczędzaj wodę, pieniądze, energię i emisję CO2 stosując parę prostych zasad:pielegnacja odziezyŹródło: Oficjalna strony kampanii WashRight, www.washright.com/pl, data pozyskania materiału: 15.01.2013

I na koniec: czytajmy informacje na metkach swoich ubrań, by wiedzieć dokładnie jak mają być czyszczone i noszone, by służyły dłużej niż jeden sezon.



[1]Danish Fashion Institute, The Nice Consumer Research Summary and Discussion Paper, s.15-17, 2012, data pozyskania: 22.12.2013, http://www.bsr.org/reports/BSR_NICE_Consumer_Discussion_Paper.pdf.
[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.