30.08.2014Autor:

Moda, która leczy

Ostatnio wiele mówi się o negatywnych skutkach produkcji ubrań. Branża odzieżowa została niejednokrotnie oskarżona o ogromne zanieczyszczenie środowiska oraz o łamanie praw pracowników u azjatyckich podwykonawców pracujących na zlecenie największych marek modowych. Okazuje się jednak, że moda oprócz swojej ciemnej strony może mieć też jasną i zapewnić niezwykle cenną pomoc.

Wielu z nas zgodzi się z faktem, iż rosnący konsumpcjonizm przyczynia się do zwiększonej ilości odpadów, co znów nie sprzyja zbytnio ochronie środowiska. Moda więc może być świetną zabawą, ale też sprawia, iż jednosezonowe ubrania bardzo szybką nudzą się klientom i zazwyczaj szybko trafiają na śmietnik, po tym jak przestają być powszechnie uznawane za modne. Z drugiej strony właśnie te nieatrakcyjne już dla konsumenta kolekcje mogą komuś pomóc.

Na ciekawy pomysł wykorzystania mody do celów charytatywnych wpadł organizator akcji „Second Chance”. Kolumbijska Fundacja (Fundación hogar de la divina misericordia) pomagająca dzieciom chorującym na nowotwory zachęca konsumentów do oddawania niechcianych ubrań do sklepu z używaną odzieżą El Ropero, który finansowo wspiera działania Fundacji.

El-Ropero-Second-Chance-Campaign-1

Na plakatach promujących kampanię widać dzieci noszące na głowach fantazyjne peruki wykonane ze swetrów oraz hasło: „Niektóre ubrania mogą leczyć. Podaruj jedną część garderoby, pomóż dzieciom chorym na raka”. Zdjęcia pokazują, iż w tym przypadku pewne elementy garderoby, użyte w nowy, nietypowy sposób odmieniły życie dzieci przedstawionych na plakatach. Oddając bowiem nienoszoną odzież do sklepu El Ropero, umożliwiamy sklepowi dalsze wsparcie finansowe działań Fundacji*.

El-Ropero-Second-Chance-Campaign-2

Więcej na temat kampanii znajdziecie tutaj.



* K.Brzezińska, Drugie życie ubrań daje drugą szansę, kampaniespołeczne.pl, www.kampaniespoleczne.pl/kampanie,3279,drugie_zycie_ubran_daje_druga_szanse, 19.08.2014
[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.