21.01.2015Autor:

Moda w 2050 roku- punkt widzenia konsumenta

Co będziemy nosić za 35 lat? Jak rozwój technologii, zmiany demograficzne, czy zanieczyszczenie środowiska wpłyną na trendy odzieżowe? Czy będzie nas stać na zakup nowych ubrań, czy popularne staną się akcje wymiany ciuchów, kolekcje hand made albo przerabianie odzieży? Zajrzyjcie do naszego ostatniego raportu i poznajcie opinie polskich konsumentów na temat przyszłości mody!

zdjecieModa w 2050 roku. Punkt widzenia konsumentów to raport przygotowany przez zespół Fundacji CSR Impact, którego głównym celem było poznanie opinii polskich konsumentów na rozwój branży odzieżowej w najbliższych dekadach. Inspiracją dla przedstawionych badań była publikacja zagranicznej organizacji Forum For the Future, w której znalazły się niezwykle ciekawe globalne scenariusze dla zrównoważonego przemysłu odzieżowego. W raporcie „Moda w 2050 roku. Punkt widzenia konsumentów” znajdziecie fragmenty przetłumaczonych scenariuszy (są one wyróżnione w tekście za pomocą niebieskiego tła), przedstawiające cztery różne wizje przyszłych trendów: rozwój mody etycznej/ slow fashion, mody lokalnie produkowanej, „inteligentnej” odzieży i mody z drugiej ręki.

A co o przyszłej modzie sądzą Polacy? Okazuje się, że pomału zaczynamy wprowadzać do swoich przyzwyczajeń zakupowych praktyki odpowiedzialnej konsumpcji. Przyznajemy się do mniejszej ilości wyrzucanych ubrań (prawie ¾ konsumentów stwierdziła, że oddają ubrania potrzebującym, biorą udział w swapach, chętnie je przerabiają), a ponad 70% ankietowanych deklarowała też skłonność zapłacenia wyższej ceny za ubrania z ekologicznych surowców.

Jakość, cena, estetyka wykonania- te cechy są nadal najważniejsze przy wyborze nowych ubrań, ale dla prawie 2o% osób ważna jest także informacja o sposobie produkcji odzieży. Zdecydowana większość słyszała też o przypadkach łamania praw pracowniczych w fabrykach odzieżowych w Azji. Większość uczestników badania nie miała też wątpliwości, iż przedsiębiorstwa, które w przyszłości osiągną sukces na rynku odzieżowym będą się angażowały społecznie. Wyniki przedstawione w raporcie podkreślają więc pewną gotowość polskich konsumentów do wprowadzenia odpowiedzialnych zmian w świecie mody. Szczegółowe dane na ten temat znajdziecie w raporcie dostępnym online.

Oprócz wyników badań w publikacji znajdziecie także komentarze osób związanych na co dzień z branżą odzieżową. Swoimi przemyśleniami podzielili się z nami m.in. przedstawiciele organizacji pozarządowych i nauki oraz projektanci.

Raport „Moda w 2050 roku. Punkt widzenia konsumentów” powstał w oparciu o badania przeprowadzone na użytkownikach portalu altmoda.pl jako część projektu “Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody”.

Zdjęcie: Image courtesy of Aleksa D. at FreeDigitalPhotos.net

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.