19.06.2014Autor:

Na tropie etycznych marek

Stosowanie zasad odpowiedzialności w branży modowej nie jest łatwe. To wyzwanie zarówno dla firm jak i konsumentów. Chcąc być odpowiedzialnymi konsumentami musimy podjąć wysiłek by przed podjęciem decyzji zakupowej znaleźć właściwe informacje i sprawdzić możliwe opcje wyboru. To o wiele więcej pracy niż spontanicznie podjęte decyzje w trakcie szaleństwa w centrach handlowych. Odpowiedzią na potrzeby konsumentów w kwestii wdrażania w życie zasad odpowiedzialności są coraz liczniejsze rozwiązania internetowe, dzięki którym znajdziemy interesujące nas marki.

logo_kupujPierwszą stroną internetową, na której pojawiła się lista firm wraz z oceną ich prospołecznych i proekologicznych działań była strona organizacji Kupuj Odpowiedzialnie. Dzięki ich internetowemu przewodnikowi „Dobre zakupy” konsumenci mogą sprawdzić, które marki dbają o środowisko naturalne i odpowiedzialność społeczną. Każda firma, zanim znajdzie się na łamach przewodnika, zostaje zweryfikowana przez zespół organizacji, który w zależności od poziomudz_logo zaawansowania działań firm na rzecz zrównoważonego procesu produkcji i konsumpcji nadaje każdej z nich odpowiednią ilość punktów. W ten sposób każdy konsument bez potrzeby szukania dodatkowych informacji od razu może sprawdzić jak wybrana firma wypada w obszarach ekologii i odpowiedzialności społecznej.

slow fashionKolejnym ciekawym rozwiązaniem na znalezienie odpowiedzialnych marek jest skorzystanie z bazy projektantów na stronie Slow Fashion. Zgodnie z zasadami przyjętymi przez twórców strony wszystkie zaprezentowanie w bazie marki muszą spełniać jeden z trzech warunków: oferują produkty hand made/ zlecają produkcję polskim podwykonawcom, stosują ekologiczne lub certyfikowane materiały lub w procesie produkcji stosują procesy recyclingu, bądź upcyclingu.

Stawianie na lokalną produkcję to także rozwiązanie kolejnej ciekawej inicjatywy. Jak wspominają twórcy projektu Lokalny Certyfikowany kupowanie u polskich producentów to same zalety. Zostawiamy w ten sposób pieniądze w naszym kraju, ponieważ lokalni przedsiębiorcy odprowadzają podatki w miejscu, w którym prowadzą biznes. To znów uzupełnia budżet konkretnych gmin, które wykorzystują je na poprawę jakości życia jej mieszkańców. Dodatkowo lokalny biznes to gwarancja wysokiej jakości produktów i usług, zatrudnienie dla Twoich najbliższych, znajomych i rozwiązania chroniące środowisko naturalne. Aby odpowiednio wyróżnić lokalnych producentów autorzy projektu nadają takiej firmie certyfikat lokalnego „bohatera produkcji”, dzięki którym szybko można tam znaleźć polskich producentów.

Lokalny Globalny

Jak widać bycie odpowiedzialnym konsumentem przy dostępie do różnych rozwiązań technologicznych staje się dziś zdecydowanie łatwiejsze. Może więc nadszedł najwyższy czas, by skończyć z wymówkami i podjąć pierwszą odpowiedzialną decyzję zakupową? Drodzy konsumenci, co o tym sądzicie?

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.