03.04.2014Autor:

Nietypowe ubrania marki Uncommon

W szafie ma przede wszystkim ubrania swojej marki. Stawia na minimalizm w życiu i konsumpcji, nie lubi nadmiaru rzeczy, ubrań, butów. Kiedyś większość zarobionych pieniędzy potrafiła wydać na ciuchy, buty, ale teraz woli mieć kilka rzeczy lepszej jakości i nosić, aż się zniszczą. Lidia Panfil, właścicielka marki Uncommon Ethical Streetwear opowiada w specjalnym wywiadzie dla Altmoda.pl o swojej pracy i o tym czym jest dla niej odpowiedzialna moda.

logo uncommon_by_lidia_panfil-01-01

Altmoda.pl: Słowo uncommon w języku angielskim znaczy niezwykły, rzadki, niecodzienny. Czy tak właśnie opisałaby Pani swoją markę?

L.P.: Nazwę, choć dosyć trudną, wymyśliłam po to by opisać ubrania, które powstają w nietypowy sposób. Chodziło mi o odpowiedzialny sposób produkcji, który w branży odzieżowej niestety nie jest zbyt powszechny. Do głowy przyszło mi hasło: „Be Ethical, Be Uncommon”, które w pewien sposób definiuje te ubrania. Poza tym staram się wprowadzać nietypowe kroje, stosować dzianiny tam, gdzie często wykorzystuje się tkaniny.

Altmoda.pl: Jest Pani magistrem ekonomii, skończyła Pani też studia doktoranckie z zarządzania. Skąd zatem w ogóle pomysł na tworzenie ubrań?

L.P.: Studia doktoranckie,  niestety jeszcze nie skończone, właśnie ze względu na firmę, został mi jeden egzamin:). Od zawsze interesowałam się biznesem, tym jak prowadzić firmę w sposób odpowiedzialny społecznie. Pracowałam w różnych organizacjach, gdzie nie szanowało się ludzi, wiedziałam, że jeśli kiedyś będę szefową to zupełnie inną. Szukałam swojej drogi i ubrania pojawiły się w momencie życiowej rewolucji. Chciałam robić coś ciekawego. Postanowiłam: teraz albo nigdy. I nie żałuję. Obawiałam się, że bez doświadczenia sobie nie poradzę, ale pół roku intensywnej pracy pozwoliło mi poznać branżę modową, na tyle by ruszyć z własną marką.

Altmoda.pl: Kiedy po raz pierwszy zetknęła się Pani z tematem etycznej mody?

L.P.: Pewnie jak większość z nas od czasu do czasu czytałam artykuły o tragediach w odległych fabrykach ubrań. Zawsze myślę, o tym jak powstały rzeczy które mam wokoło. Ale tak naprawdę zagłębiłam się w temat etycznej mody rok temu, gdy przypadkiem dostałam książkę „Etyka w Modzie” Magdaleny Płonki. Wtedy zdecydowałam, że moja marka będzie mówić o tym, jak powstają ubrania, chciałam żebyśmy zastanawiali się, jakim cudem bluzka w sieciówce kosztuje 29 zł, a jest produkowana tysiące kilometrów od miejsca zbytu.

fot.Robert Szaban dla Uncommon2Altmoda.pl: Dlaczego właśnie społeczna odpowiedzialność marki jest dla Pani tak ważna? Co znaczy dla Pani odpowiedzialna produkcja w branży odzieżowej?

L.P.: Wierzę, że cokolwiek robimy, szyjemy ubrania, produkujemy inne rzeczy, świadczymy usługi, powinniśmy robić to z myślą o innych ludziach i środowisku. Jest to trudne dla osób, które prowadzą firmy z myślą o szybkim zysku. Ale stosowanie praktyk CSR (z ang. Corporate Social Responsibility – społeczna odpowiedzialność biznesu) przynosi zyski, a raczej korzyści rozumiane nie tylko w sposób finansowy. Robiąc coś długofalowo musimy dbać o ludzi i to, co nas otacza. Wtedy możemy długotrwale się rozwijać jako społeczeństwo. O swojej małej firmie, myślę szerzej, że jesteśmy z moim zespołem częścią jakiejś całości, że mamy wpływ na otoczenie. W branży odzieżowej odpowiedzialna produkcja to przede wszystkim materiały, wiedza skąd pochodzą jak były przygotowane, barwione – ideałem byłoby wykorzystywanie tylko organicznej bawełny, uprawianej bez chemii, na małą skalę. Poza tym ważne jest kto zrobił nasze ubranie, czy dostał godziwe wynagrodzenie, w jakich warunkach je szył. W produkcji istotne są także odpady, recykling, wykorzystywanie powtórne różnych rzeczy. Jest to nie tylko ekologiczne, ale i ekonomiczne.

Altmoda.pl: Czy obecnie klienci w Polsce są bardziej zainteresowani tym gdzie i w jakich warunkach wyprodukowano kolekcje?

L.P.: Spotykam się z coraz większą świadomością ludzi, choć mam wrażenie że w Polsce wciąż mocno panuje przekonanie, że zagraniczne rzeczy są lepsze. Moje klientki myślą o tym, jak powstało ubranie, cenią sobie, że mogą kupić coś lokalnie wyprodukowanego. Ostatnio zafascynowały mnie berlińskie butiki, pracownie, gdzie na małą skalę produkuje się ubrania. Mam nadzieję, że ten nurt za sprawą wielu świetnych młodych marek, będzie w Polsce jeszcze bardziej widoczny, nie tylko w Warszawie.

Altmoda.pl: Dla kogo tworzy Pani swoje kolekcje? Czy to, że projekty Uncommon unikają chwilowych trendów w fot. 5 Robert Szabanmodzie zawęża jakoś grono klientów, którzy są gotowi kupić Pani ubrania?

L.P.: Z pewnością nie da się zrobić kolekcji, która zadowoli wszystkich. Moje klientki doceniają krój, kolory, komfort , który dają te ubrania. Przyznam też, że nie śledzę trendów, pamiętajmy także, że duże firmy planują kolekcje z bardzo dużym wyprzedzeniem czasowym. Ja nie śledzę informacji, jaki kolor będzie modny latem 2016 roku. Słucham siebie i klientek, tego co chcą nosić, ja proponuję to co sama lubię nosić i tak powstają te ubrania.

Altmoda.pl: Jak wygląda Pani dzień w pracy?

L.P.: Przede wszystkim różnie. Każdy dzień jest inny:). Są elementy wspólne, ustalenie z paniami szyjącymi co robimy, omówienie nowych projektów, bo co kilka tygodni wypuszczamy nowe ubranie. Odpowiadam także za produkcję, marketing i formalności firmowe, więc codziennie mam sporo obowiązków. Do tego częste wyjazdy na targi, spotkania z klientkami. Teraz pracuję nad pokazami mody w kilku miastach Polski wspólnie z jednym z największych w Polsce producentów okularów optycznych i przeciwsłonecznych.

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.