09.06.2014Autor:

Odpowiedzialna moda na Hush Warsaw

Hush Warsaw to bez wątpienia jedna z najciekawszych imprez modowych tego roku w Polsce. Hasłem przewodnim tegorocznej edycji targów była wolność. Nasza redakcja sprawdziła, czy w ramach freedom edition pojawiły się marki, dla których wolność w prowadzeniu biznesu oznacza także odpowiedzialność za sposób produkcji i użytkowania ubrań.

Trzecia edycja targów, podczas której w miniony weekend zaprezentowano około 100 wyselekcjonowanych marek najbardziej obiecujących przedstawicieli mody autorskiej, to dobre miejsce do weryfikacji polskiego rynku branży odzieżowej pod względem odpowiedzialności. W pierwszej kolejności naszą uwagę zwróciła kolekcja projektantki Dominiki Naziębły. Absolwentka łódzkiej ASP jest laureatką wielu prestiżowych konkursów. Portal Not Just a Label uznał ją za jedną z najbardziej obiecujących młodych projektantek na świecie. Nas wyjątkowo ucieszyła filozofia według której tworzy swoje ubrania. Cała kolekcja to przykład ekologicznej mody. Projektantka wykorzystuje takie materiały jak: bawełna organiczna, bambus i materiały recyclingowe. Oprócz dbałości o środowisko ważnym elementem jej pracy jest również edukacja konsumentów. Projektantka zaangażowała się ostatnio w realizację nowego projektu Wisłaki, celem którego jest szerzenie wiedzy na temat ekologii w modzie.

Dominika Naziebly'Fot. Dominika Naziębły wraz ze swoją kolekcją.

Dbałość o zmniejszenie negatywnego wpływu produkcji na środowisko to znak rozpoznawczy także innej marki Dream Nation. To lokalnie szyte streetwearowe kolekcje, pełne żywych kolorów i ciekawych printów. Wszystkie materiały, w tym wiskoza bambusowa i bawełna ekologiczna posiadają certyfikaty środowiskowe.

dream nation'Fot. Kolekcja marki DreamNation.

Podobne podejście do tworzenia mody ma także marka Wearso.organic. Klient kupując ich ubrania przeczyta na metce informację, iż kolekcje tworzone są jedynie z bawełny organicznej, która jest nie tylko zdrowsza ale i bardziej wytrzymała. Wearso to także wielofunkcyjne projekty, przy których to właściciel ubrania decyduje jak i co nosi, nigdy ubranie.

wearso' Fot. Kolekcja marki Wearso.

Hush Warsaw to jednak nie tylko polscy producenci. Na targach mieliśmy okazję zobaczyć również kolekcję ubrań marki White tent, projektu Evgenia Tabakova and Pedro Noronha-Feio. Projektanci podkreślają, że w ich podejściu do biznesu jest miejsce na społeczną odpowiedzialność i pozytywny wpływ mody na środowisko i dlatego cały czas pracują nad stworzeniem bardziej zrównoważonej marki.

white tent 2'Fot. Kolekcja marki White tent.

Temat materiałów przyjaznych środowisku pojawił się również w dziale ubrań dziecięcych. Najmłodsi miłośnicy mody mogli skorzystać z oferty marki Nosweet. W trosce o zdrowie dzieci ubrania tej marki charakteryzuje podwójne BIO: zarówno tkanina (bawełna organiczna) jak i barwniki stosowane do nadruków są pozbawione szkodliwych substancji chemicznych.

nosweet'Fot. Kolekcja marki Nosweet.

Wśród wielu wystawców prezentujących swoje kolekcje na Hush Warsaw nie zabrakło także producentów ekologicznych dodatków. Marka Beltbag to torby stworzone przy użyciu materiałów wtórnych powstałych przy produkcji pasów bezpieczeństwa. Wytrzymałość materiału i prosty design to zdecydowane plusy oferowanego produktu.

beltbag 2'Fot. Torba marki Beltbag.

Inny, bardziej sportowy styl dodatków modowych proponuje marka Numaport. Ich upcyclingowe torby stworzone z niepotrzebnych fragmentów materiałów pozostałych z wykroju żagli to klasyczne produkty w podstawowej kolorystyce. Jednak żagle nie pojawiają się tutaj tylko w kontekście upcyclingowego materiału. Jak piszą twórcy marki na swojej stronie internetowej żagle to nie tylko sport, ale też styl życia w zgodzie ze środowiskiem.

numaport'Fot. Torba marki Numaport.

Na koniec warto wspomnieć o współpracy organizatorów Hush Warsaw z firmą H&M dzięki której w czasie tegorocznych targów odwiedzający mogli wziąć udział w akcji Hush Conscious. Na specjalnym stanowisku z hasłem Nie dajmy się zmarnować modzie! konsumenci mogli oddać niepotrzebną odzież i w zamian otrzymać kupon rabatowy do sklepów H&M oraz bezpłatne wejście na targi Hush Warsaw. Zebrane tekstylia zostaną wykorzystane do ponownego użycia, a za pozyskane w ten sposób środki finansowe zostaną zakupione drzewa, do posadzenia na terenie Warszawy na przełomie sierpnia i września. Jak widać zainteresowanie odpowiedzialną modą pojawia się już nie tylko na niszowych imprezach ale wkracza też na coraz większe imprezy modowe w całym kraju.

H_M 2' H_M'

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.