Odpowiedzialna moda

Co jest nie tak z tą modą?

Stuart MilesCzy wiecie, że statystyczny Polak wydaje dziś  na swoje ubrania 600zł rocznie, a to oznacza 23 mld zł przychodu dla sprzedawców, działających na rynku odzieżowym i obuwniczym[1]? To ogromna ilość pieniędzy, o którą walczą każdego dnia największe firmy odzieżowe. To jedna strona lukratywnego biznesu modowego.

Inna strona tego biznesu to rzeczywistość pracowników azjatyckich fabryk, gdzie za wyprodukowanie jednej pary jeansów dostają oni 2-4 zł. Te same spodnie sprzedawane są w sklepie za około 200zł. Jak widać, na drugim końcu łańcucha dostaw branży odzieżowej znajdują się mieszkańcy krajów rozwijających się, którzy z powodu bardzo niskiego udziału w dochodach uzyskanych ze sprzedaży produkowanych przez nich ubrań, pracują poniżej minimalnego wynagrodzenia, często w niebezpiecznych warunkach i bez możliwości korzystania z jakichkolwiek praw pracowniczych.

Globalny proces produkcji odzieży gwarantuje więc ogromne zyski firmom, zajmującym się sprzedażą detaliczną, ale z drugiej strony jest powodem umacniającego się ubóstwa pracowników fabryk. Nie należy również zapominać, iż skomplikowany i długi łańcuch dostaw jest także przyczyną ogromnego zanieczyszczenia środowiska.

 

Więcej na temat podstawowych problemów branży odzieżowej przeczytacie poniżej:

  1. Łamanie praw pracowników krajów globalnego południa.
  2. Zanieczyszczenie środowiska i łamanie praw zwierząt w świecie mody.

 

Co można zrobić z problemami branży odzieżowej?

Mimo, iż moda odpowiedzialna dopiero zaczyna wkraczać na Polski rynek, już teraz możemy wiele zrobić, by stać się bardziej odpowiedzialnym konsumentem. W zależności od naszych potrzeb i priorytetów, możemy przykładowo wybierać ubrania certyfikowane (z ekologicznych materiałów i wytwarzane z przestrzeganiem praw pracowniczych). Możemy również kupować odzież z second-handów, zorganizować swap ubraniowy ze znajomymi, samodzielnie tworzyć i przerabiać ubrania, czy też kupować mniejsze ilości produktów. Nie zapominajmy również o sile oddziaływania konsumenta! Koncerny, szczególnie te duże i ukierunkowane na zaspokajanie potrzeby klienta zawsze będą ciekawe, jakimi czynnikami kierujemy się kupując ich produkty.

Wybierz swój sposób na bycie odpowiedzialnym konsumentem:

Zdjęcie: Image courtesy of Stuart Miles / FreeDigitalPhotos.net

 


[1] Program Biznes w modzie, odcinek 4, TV Polsat Biznes, 2013 r.

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.