11.05.2014Autor:

Odpowiedzialność na polskim Fashion Week’u

10 edycja polskiego Fashion Week’u to kolejna okazja do pokazania, że branża odzieżowa w Polsce ma się dobrze i ciągle się rozwija. Idąc śladem znanych stolic modowych Łódź już od dekady organizuje to wyjątkowe wydarzenie dla wielu miłośników mody. Czy wśród wystawców i projektantów znaleźli się tacy, dla których zagadnienie odpowiedzialnej mody jest kluczem do sukcesu?


W ostatnich latach w świecie fashion zauważalny jest wzrost zainteresowania ideą odpowiedzialnej mody. Propagatorzy tej idei wkraczają na salony o czym świadczy ich obecność na wydarzeniach modowych takich jak: Fashion Week, targach branży odzieżowej czy innych przedsięwzięciach branżowych. Londyński Tydzień Mody może się pochwalić Estethicą, paryski Ethical Fashion Show a Nowy Jork zaprasza na The GreenShows. Wszystkie te wydarzenia promują marki nawiązujące do odpowiedzialnej mody. W Polsce podczas Fashion Week niestety nie mieliśmy okazji uczestniczyć w osobnym wydarzeniu promującym odpowiedzialny biznes. Zainteresowanie odpowiedzialną modą w Polsce nie jest jeszcze tak duże jak w innych krajach. Niemniej jednak naszej redakcji udało się znaleźć kilka interesujących marek, których działania w różnym stopniu wpisują się w trend odpowiedzialności społecznej i środowiskowej.

Naszą uwagę zwróciła przede wszystkim marka P/AGE. To ubrania wykonane z tradycyjnie ręcznie tkanych i naturalnie barwionych tkanin przez kobiety w Gwatemali. Cechuje je nowoczesny design oraz dbanie o przejrzystość w łańcuchu dostaw.

P AGE 1Fot. Kolekcja marki P/Age. Na metkach ubrań można znaleźć informację, jak miała na imię kobieta, która uszyła dane ubranie.

Zupełnie inną pod względem charakteru kolekcję proponuje marka NOH8 Syndicate. Oferowane T-shirty, bluzy i czapki wyróżniają się na tle innych swoim kontrowersyjnym i zabawnym stylem. Ich sprzedaż powiązana jest ze wsparciem m.in. działań organizacji ekologicznych i walczących o prawa człowieka jak Amnesty International.

NO H8 SyndicateFot: Kolekcja marki NOH8 Syndicate.

Wielofunkcyjne kolekcje to kolejny inspirujący przykład mody odpowiedzialnej, która pozwala wykorzystać jeden element ubioru w różnych kombinacjach. Dużą kreatywnością wykazali się projektanci marek Pjotr i Livello/917+, którzy podczas Fashion Weeku zaprezentowali m.in. produkty o szerokim zastosowaniu. Piotr Górski- zwycięzca programu Projektanci na start zaproponował klientom produkty unisex, które można dodatkowo założyć na kilka różnych sposobów. W ramach swojej linii Basic przedstawił T-shirt będący także tuniką, sukienką, cardiganem i płaszczem. Natomiast Livello/917+ to przede wszystkim wielofunkcyjna biżuteria, czyli naszyjnik, który można również wykorzystać jako pasek do spodni, czy ozdobę do torby.

pjotrFot. Model Basic z kolekcji Pjotr, materiały prasowe marki Pjotr.

A skoro już piszemy o biżuterii nie możemy pominąć marki Fanny&Franz. Te upcyclingowe dodatki modowe w industrialnym stylu, które są sposobem na ponowne wykorzystanie rzeczy wydawało by się już nieprzydatnych. Projektantka tej marki oferuje w większości pojedyncze oryginalne egzemplarze biżuterii zaprojektowane przy użyciu mechanizmów zegarkowych.

Fanny&FranzFot. Kolekcja marki Fanny&Franz.

Wśród wielu firm prezentujących swoje kolekcje pojawili się także projektanci zainspirowani ideą slow fashion. Ponadczasowe kolekcje produkowane lokalnie z wysokiej jakości tkanin oferowały takie marki jak: Modelove, IN.NA, Messo. Z kolei zwolennicy urban style z zabawnymi nadrukami mieli okazję skorzystać z oferty Yeah Bunny, których ubrania produkowane są ręcznie w Polsce.  Nietypowe produkty zaproponowała również marka A158, których ubrania zostały wykonane opcjonalnie lub częściowo z tkanin recyclingowych.

modelove 1Fot. Kolekcja marki Modelove.

Yeah BunnyFot. Kolekcja marki Yeah Bunny.

Na sam koniec zostawiliśmy zupełnie inny przykład marki nawiązującej do odpowiedzialnej mody. Projektantka firmy M.UNIQUE tworzy przede wszystkim niezwykle kobiece rozkloszowane spódnice wykonane z pianki, wyprodukowane lokalnie w łódzkiej szwalni. Choć obok spódnic ciężko jest przejść obojętnie, nas zachwycił dodatkowo jeszcze inny aspekt M.UNIQUE. Okazało się, że jak na miejsce przyjazne kobietom przystało oferuje ono także możliwość profesjonalnych przeróbek krawieckich, dzięki którym odświeżymy naszą garderobę i zaoferujemy ubraniom drugie życie. Taki przykład odpowiedzialnego podejścia do konsumpcji pozytywnie nas zaskoczył.

M.UNIQUEFot. Kolekcja marki M.Unique.

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.