09.10.2015Autor:

Omnichannel w świecie mody

W zeszły czwartek 1 października w Łodzi odbył się 7.Fashion Business Congress. Tematem przewodnim wydarzenia było zagadnienie marki w modzie w czasach omnichannel. Temat ten pojawił się w wystąpieniach prawie wszystkich prelegentów, udowadniając tym, że każda firma z branży odzieżowej powinna dziś pamiętać nie tylko o wielokanałowości sprzedaży, ale co najważniejsze wprowadzić jednolity system zarządzania wszystkimi swoimi kanałami.

DSC_0098Świat mody to specyficzny rynek. Firmy muszą dbać o ciągły rozwój i podnoszenie swojej konkurencyjności, by nie zginąć w tłumie identycznych marek bez charakterystycznego wyróżnika dla swoich klientów. Goście zaproszeni na Fashion Business Congress mocno podkreślali więc konieczność łączenia innowacyjności z dobrym designem, ale i zbudowanie wokół siebie lojalnej grupy klientów. Przedstawiony dość szeroko w trakcie wydarzenia model zarządzania kanałami zwany omnichannel wydaje się być odpowiedzią na dzisiejsze potrzeby klienta. Tak jak wspomniał w trakcie swojej prezentacji Pan Jerzy Osika z Promedia, konsument patrzy na firmę jak na całość. Dlatego też logiczne wydaje się być kierowanie swoimi kanałami sprzedaży w taki sposób, by były one ze sobą zintegrowane i spójnie zarządzane. Co to dokładnie oznacza w branży modowej? Jest to postawienie klienta w centrum uwagi firmy, dostarczenie mu identycznych informacji, jak chociażby wprowadzenie spójnych warunków sprzedaży offline i online. Oznacza to jednak też, że sprzedawca w sklepie stacjonarnym musi wiedzieć jak działa e-sklep. Warto więc zainwestować w szkolenia swoich pracowników, sprawić by ludzie wiedzieli co sprzedają i chcieli to robić.

W trakcie spotkania prelegenci podkreślali też, że dzisiejszy konsument to coraz częściej typ prosumenta, czyli profesjonalnego konsumenta, który wie co chce kupić i chętnie angażuje się w współtworzenie, promocję i konsumpcję produktu ulubionej marki. 3Rośnie też liczna konsumentów, którzy interesują się zagadnieniem ochrony środowiska, czy ochrony praw pracowników. Taki klient, który potem kupuje produkt na bazie emocji i identyfikowania się z firmą, jej wartościami, historią, chce aby jego potrzeby były zauważone i oczekuje ich spełnienia. Z uwagi na tą teorię warto, aby firmy rozważyły zwiększenie swojego udziału w badaniach i rozwoju innowacyjnych rozwiązań możliwych do zastosowania przy produkcji, konsumpcji i utylizacji swoich produktów. Temat ten poruszony został w trakcie wystąpienia Pani Aleksandry Krysiak z PIOT, która przedstawiła pokrótce możliwości firm na uzyskanie dofinansowania ze środków UE na projekty związane z badaniem i rozwojem branży odzieżowej. Co ciekawe Pani Aleksandra opisując priorytety dla tych projektów wyjaśniła, iż ogromne znaczenie w staraniu się o dofinansowanie będzie miało ujęcie takich zagadnień jak: zrównoważony rynek surowców włókienniczych, oszczędność energii i innych zasobów jak woda w produkcji tekstyliów, wielofunkcyjne materiały tekstylne, czy sprawna produkcja 3D (więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie PIOT).

Kolejnym krokiem o którym nie mogą dziś zapomnieć firmy odzieżowe na drodze swojego rozwoju to pokazanie swoje oferty na zewnątrz, czyli wkraczanie na rynki zagraniczne. W trakcie spotkania w Łodzi przedstawiciele firm mieli okazję posłuchać, jak można zaistnieć na targach branżowych w Rosji, Niemczech, czy Japonii, nie pomijając przy tym konieczności wyróżnienia się wśród konkurentów. Jak to zrobić? Może nam w tym pomóc przykładowo pochodzenie naszego produktu. Do tego przekonywała Pani Edyta Bonin z MTP, które od pewnego czasu prowadzi bardzo interesujący projekt Polska Moda, wspierające i promujące krajowych producentów z branży odzieżowej (więcej informacji na ten temat można znaleźć na stronie Polska Moda).

Źródło zdjęć: www.promedia.biz.pl

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.