Potrzeby konsumenta a działania firm modowych
Który sposób na bycie odpowiedzialnym konsumentem to Twój alternatywny styl?- część piąta.
Do tej pory pisaliśmy już o czterech różnych rozwiązaniach, które każdy z nas może łatwo zastosować, by stać się odpowiedzialnym konsumentem. Dziś napiszemy o kolejnym sposobie: o sile oddziaływania na firmy przez konsumenta.
W świecie mody firmy odzieżowe mają dużą władzę, ale rządzą nimi konsumenci. Bez naszych pieniędzy, lojalności i zainteresowania produktem, firmy nie byłyby w stanie osiągać tak dużego zysku. Dlatego też muszą się one liczyć z naszym zdaniem oraz ogólnymi trendami na rynku.
Co możesz zrobić, by wyrazić swoje zdania na temat problemów społeczno-środowiskowych branży odzieżowej? Nie musisz od razu rezygnować z ulubionych marek, czy produktów. Wystarczy dać znać producentowi, że obchodzi Cię proces, w ramach którego produkowane są ubrania przez nich sprzedawane.
A jak to zrobić?
- zapytaj sprzedawcę w ulubionym sklepie czy wie, gdzie i w jakich warunkach są produkowane ich ubrania; ewentualnie napisz e-maila do działu obsługi klienta danej firmy, w celu uzyskania takich informacji;
- przyłącz się do akcji „Pilnych apeli” organizowanych przez CleanClothes Polska i podpisz petycję, w ramach której wspierasz dążenie pracowników fabryk szyjących ubrania konkretnej marki w ich walce o prawa pracownicze[1]!
- weź udział w eventach promujących odpowiedzialną modę, również w ulubionych sklepach!
- informuj swoich przyjaciół, znajomych o sytuacji branży odzieżowej i możliwych rozwiązaniach, pozwalających na bardziej odpowiedzialną konsumpcję.
Im więcej konsumentów zwróci uwagę na społeczno-środowiskowe aspekty produkcji ubrań, tym więcej firm będzie musiało odpowiedzieć na potrzebę chronienia środowiska naturalnego oraz na zapewnienia odpowiednich warunków pracy osobom zatrudnionym przy produkcji ich zamówień. W przeciwnym razie pozostaną oni daleko w tyle w stosunku do bardziej innowacyjnych firm, a na to, szczególnie w niezwykle konkurencyjnej branży odzieżowej, nie można sobie pozwolić.
Zdjęcie ikony: Image courtesy of Sura Nualpradid/ FreeDigitalPhotos.net
[1] Takie apele to niezwykle skuteczne narzędzie wyrażania opinii przez konsumentów. Ostatni pozytywny przykład ich działania to przekonanie polskiej firmy LPP do przystąpieniu do Porozumienia dotyczącego ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu, po katastrofie z kwietnia 2013r., podczas której zawalił się budynek jednej z fabryk szyjących dla LPP; zginęło wtedy 1130 pracowników fabryki Rana Plaza (więcej informacji na ten temat: http://cleanclothes.pl/s/61/bezpieczenstwo_w_bangladeszu)