18.02.2014Autor:

Potrzeby konsumenta a działania firm modowych

Który sposób na bycie odpowiedzialnym konsumentem to Twój alternatywny styl?- część piąta. zdjecie

Do tej pory pisaliśmy już o czterech różnych rozwiązaniach, które każdy z nas może łatwo zastosować, by stać się odpowiedzialnym konsumentem. Dziś napiszemy o kolejnym sposobie:  o sile oddziaływania na firmy przez konsumenta.

W świecie mody firmy odzieżowe mają dużą władzę, ale rządzą nimi konsumenci. Bez naszych pieniędzy, lojalności i zainteresowania produktem, firmy nie byłyby w stanie osiągać tak dużego zysku. Dlatego też muszą się one liczyć z naszym zdaniem oraz ogólnymi trendami na rynku.

Co możesz zrobić, by wyrazić swoje zdania na temat problemów społeczno-środowiskowych branży odzieżowej? Nie musisz od razu rezygnować z ulubionych marek, czy produktów. Wystarczy dać znać producentowi, że obchodzi Cię proces, w ramach którego produkowane są ubrania przez nich sprzedawane.

A jak to zrobić?

  • zapytaj sprzedawcę w ulubionym sklepie czy wie, gdzie i w jakich warunkach są produkowane ich ubrania; ewentualnie napisz e-maila do działu obsługi klienta danej firmy, w celu uzyskania takich informacji;
  • przyłącz się do akcji „Pilnych apeli” organizowanych przez CleanClothes Polska i podpisz petycję, w ramach której wspierasz dążenie pracowników fabryk szyjących ubrania konkretnej marki w ich walce o prawa pracownicze[1]!
  • weź udział w eventach promujących odpowiedzialną modę, również w ulubionych sklepach!
  • informuj swoich przyjaciół, znajomych o sytuacji branży odzieżowej i możliwych rozwiązaniach, pozwalających na bardziej odpowiedzialną konsumpcję.

Im więcej konsumentów zwróci uwagę na społeczno-środowiskowe aspekty produkcji ubrań, tym więcej firm będzie musiało odpowiedzieć na potrzebę chronienia środowiska naturalnego oraz na zapewnienia odpowiednich warunków pracy osobom zatrudnionym przy produkcji ich zamówień. W przeciwnym razie pozostaną oni daleko w tyle w stosunku do bardziej innowacyjnych firm, a na to, szczególnie w niezwykle konkurencyjnej branży odzieżowej, nie można sobie pozwolić.

Zdjęcie ikony: Image courtesy of Sura Nualpradid/ FreeDigitalPhotos.net


 

[1] Takie apele to niezwykle skuteczne narzędzie wyrażania opinii przez konsumentów. Ostatni pozytywny przykład ich działania to przekonanie polskiej firmy LPP do przystąpieniu do Porozumienia dotyczącego ochrony przeciwpożarowej i bezpieczeństwa budynków w Bangladeszu, po katastrofie z kwietnia 2013r., podczas której zawalił się budynek jednej z  fabryk szyjących dla LPP;  zginęło wtedy 1130 pracowników fabryki Rana Plaza (więcej informacji na ten temat: http://cleanclothes.pl/s/61/bezpieczenstwo_w_bangladeszu)

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.