17.02.2014Autor:

Przerobić stare ubrania na nowe- wyzwanie czy przyjemność?

Anne Pringle models one of LB Design's upcycled jackets. Photo by Margaret Badore./CC BY 2.0

Anne Pringle models one of LB Design’s upcycled jackets. Photo by Margaret Badore./CC BY 2.0

Inspirację do założenia własnej firmy można czerpać z życia codziennego. Tak właśnie zrobiła Anna Pringle, współzałożycielka firmy LB Designs, zajmującej się przerabianiem starych ubrań na nowe. Jak wpadła na ten pomysł? Szukając stroju biznesowego, odpowiedniego na rozmowę kwalifikacyjną zauważyła brak takich ciuchów na rynku odzieży, produkowanej w sposób odpowiedzialny. Postanowiła więc zmienić tą sytuację i stworzyła firmę oferującą upcyclingowe stroje biznesowe.

Charakterystycznym produktem firmy LB Designs są żakiety i spódnice wykonane głównie z męskich koszul, kurtek i spodni. Materiał do swoich produktów Pringle zdobywa na rynkach w Port au Price’s, Haiti, gdzie trafiają ubrania ze sklepów organizacji dobroczynnych (głównie Goodwill i Salvation Army), zakwalifikowane jako niedające się do ponownej sprzedaży w USA. Kupcy z LB Designs szukają głównie ubrań o dużych rozmiarach, które nie tylko zapewnią więcej materiału do przeróbki, ale też jest mniej prawdopodobne, iż zostaną kupione przez drobnej budowy Haitańczyków.

Jednak wycieczki na Haiti to tylko część procesu tworzenia kolekcji. Właściciele firmy stoją przed wieloma wyzwaniami związanymi z upcyclingiem odzieży. Jednym z problemów jest to, iż materiały wykonane z mieszanek włókien syntetycznych i organicznych są trudne do rozdzielenia. Często też zakupiona na Haiti odzież ma już usunięte metki, co dodatkowo utrudnia identyfikację włókien. To nie demotywuje jednak Pringle, która stawiając sobie kolejne wyzwania już zastanawia się nad wypracowaniem lepszego sposobu wykorzystania skrawków materiału, tworzonych w procesie produkowania swoich kolekcji.

Więcej informacji na temat firmy LB Designs znajdziecie tutaj (artykuł w j. angielskim).

Źródło: M.Badore, How one manufacturer makes old clothes new again, TreeHugger, http://www.treehugger.com/sustainable-fashion/how-one-manufacturer-makes-old-clothes-new-again.html , 15.02.2014.

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.