22.04.2014Autor:

Rewolucjoniści pozytywnej mody

Ilu z nas wie, co wydarzyło się 24 kwietnia 2013 roku? Czy ktoś z nas pamięta o katastrofie jednej z fabryk w Bangladeszu, w której zginęło ponad 1000 osób szyjących nasze ubrania? Czy jest jakiś sposób na zrewolucjonizowanie branży mody, by takie wypadki więcej się już nie powtórzyły?

Name: Melanie Rickey & Mary Portas, Photographer: Trevor Leighton, Stylist: Alice Wilby, Hair: Oscar Alexander, Makeup: Lauren Baker, T-shirt: Continental Clothing Oversized label: Mrs Bowtie, www.fashionrevolution.org

Name: Melanie Rickey & Mary Portas,
Photographer: Trevor Leighton, Stylist: Alice Wilby, Hair: Oscar Alexander, Makeup: Lauren Baker, T-shirt: Continental Clothing
Oversized label: Mrs Bowtie, www.fashionrevolution.org

Odpowiedzią na powyższe pytanie jest inicjatywa Fashion Revolution, która nie tylko przypomina nam o zeszłorocznej katastrofie fabryki, ale też przedstawia ciekawe rozwiązania, jak każdy z nas może stać się rewolucjonistą pozytywnych zmian w modzie. Punkt kulminacyjny tej kampanii będzie miał miejsce już niedługo, tj. 24 kwietnia 2014r. Według organizatorów Fashion Revolution jest to również dobry moment na podsumowanie ostatnich działań na rzecz pozytywnych zmian w świecie mody.

 Wydaje się, iż coraz więcej konsumentów zwraca dziś uwagę na warunki pracy osób szyjących nasze ubrania i na ochronę środowiska w procesie tworzenia nowych kolekcji.  Również media i środowisko modowe dostrzegło ten problem. W Polsce pierwszym dziennikarzem modowym, który zdecydował się napisać o katastrofie fabryki Rana Plaza był Michał Zaczyński. Rok temu na swoim blogu rozpoczął on ożywioną dyskusję na temat tego, jak polscy konsumenci mogą zmienić modę. Również w trakcie ostatnich targów Slow Fashion podkreślał, iż klienci dzięki swoim portfelom mają możliwość wywierania nacisku na firmy, by stały się one bardziej odpowiedzialne. Tymczasem wydaje się, iż Polaków interesuje jedynie cena ubrań i w żaden sposób nie obchodzi nas to, w jakich warunkach pracują osoby szyjące naszą odzież. Fakt ten podkreśla chociażby niemalejący po katastrofie w Bangladeszu zysk polskiej firmy LPP, która również zlecała szycie swoich kolekcji w fabryce Rana Plaza i która przez ostatni rok zrobiła niewiele w celu poprawienia warunków pracy osób u swoich podwykonawców.

WMYC_logo_yellowZ drugiej strony według artykułu redaktora brytyjskiego Vogue’a, Dolly Jones[1] świat mody powoli się zmienia. W ciągu ostatniego roku udało się wprowadzić drobne zmiany w Bangladeszu. Rząd zezwolił na tworzenie związków zawodowych przez pracowników fabryk odzieżowych, bez uzyskania uprzedniej zgody właścicieli fabryk. W listopadzie też została podniesiona o 77% płaca minimalna, choć pracownicy fabryk cały czas walczą o większy wzrost zarobków. Pomimo tych zmian wciąż jest wiele do zrobienia. Nadal wiele znanych firm odzieżowych nie dba o warunki pracy osób zatrudnionych w fabrykach szyjących ich ubrania. Nadal wiele rodzin, które ucierpiały w katastrofie budynku Rana Plaza czeka na obiecane przez rząd odszkodowania. Nadal potrzebne jest duże zaangażowanie konsumentów. Na te potrzeby odpowiadają organizatorzy Fashion Revolution i pokazują jak każdy z nas w prosty sposób może zrobić coś pozytywnego, by moda mogła się wreszcie zmienić.

Jak można się zaangażować w kampanię Fashion Revolution? Szczegółowe informacje już wkrótce na altmoda.pl, a niecierpliwi mogą już teraz zajrzeć na stronę kampanii i fanpage na FB.

Zdjęcie ikony: Name: Caryn Franklin, Photographer: Trevor Leighton, Stylist: Alice Wilby, Hair: Oscar Alexander, Makeup: Lauren Baker, T-shirt: Continental Clothing, Oversized label: Mrs Bowtie, www.fashionrevolution.org



[1] D.Jones, How The World Has Changed Since Rana Plaza, Vogue, www.vogue.co.uk/news/2014/04/01/bangladesh-rana-plaza-anniversary-fashion-revolution-day, 1.04.2014
[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.