05.02.2014Autor:

Siedem życzeń

Czego moglibyśmy sobie życzyć w świecie mody w 2014 roku?

Tekst Pani Dominiki Łukoszek, autorki bloga modologia.

Zamiast tekstu o trendach na rok 2014 lub podsumowania roku minionego, chciałabym Wam dziś zaproponować stworzenie listy mniej lub bardziej realistycznych życzeń skierowanych w stronę szeroko rozumianego świata mody i nas samych, korzystających z jego dobrodziejstw.

Na podobieństwo miss świata, które chcą dla wszystkich pokoju, szczęścia i równego dostępu do butów na obcasie dziś my zróbmy listę (nie)prawdopodobnych zaleceń, dzięki którym świat mody i nasze w nim przebywanie mogłyby stać się odrobinę bardziej przyjazne. Garść pierwszych pomysłów prezentuje się następująco:

Życzenie pierwsze: wysłać jednego maila

Zacznijmy od sprawy, która zyskuje coraz większe znaczenie dla kupujących odzież: sprawiedliwe warunki wynagradzania pracowników zatrudnionych w przemyśle odzieżowym i ekologiczne metody produkcji odzieży. Co możemy z tym zrobić? Sprawdzajmy strony internetowe firm odzieżowych i szukajmy informacji, gdzie i w jakich warunkach są szyte ubrania, które zdecydujemy się kupić.
A może nawet spróbujmy napisać maila do takiej firmy o tym, że interesuje nas gdzie i w jakich warunkach prowadzi produkcję oraz gdzie możemy znaleźć interesujące nas w tym temacie informacje. Może nie zawsze ktoś odpisze, może nie zawsze znajdziemy czas na taką korespondencję, a bluzkę czy spodnie trzeba kupić natychmiast, ale może uda nam się wysłać choć jednego takiego maila w tym roku? Wysyłamy mrowie informacji w wirtualną przestrzeń, więc jedna wiadomość więcej nie zrobi nam większej różnicy, prawda?

Życzenie drugie: dać drugie życie

A jak już tak chcemy coś kupić, to może warto chwilę się zastanowić, czy aby nie mamy już czegoś podobnego w szafie? Czy na pewno jest nam to potrzebne? Jak guzik u płaszcza właśnie odszedł do Wiecznej Krainy Odpoczynku Guzików, to zamiast pozbywać się płaszcza warto sięgnąć po igłę i nitkę i … przyszyć nowy (albo wymienić od razu cały garnitur guzików). Wiem, myśl to być może rewolucyjna, ale podobno Nowy Rok to zmiany, więc spróbujmy zaryzykować. Ba, przy bardziej skomplikowanych operacjach warto skorzystać z usług krawcowej. Koszt wymiany podszewki żakietu, która w szale pracy (no, powiedzmy, że chodzi o pracę, a nie o szaleńcze wywijanie żakietem podczas pląsów na parkiecie) jest jednak znacząco niższy od kupna nowego odzienia. Podobnie jak wymiana zepsutego suwaka w spodniach, czy  – w przypadkach niezmiernie rzadkich, a szczęśliwych – zwężenie sukienki. I nadal można w tych rzeczach chodzić.

Życzenie trzecie: kupować polskie

No ale dobrze, czasem jednak kupić coś trzeba, albo nawet jak nie trzeba, to odświeżenie garderoby bywa trafionym pomysłem. Warto wtedy wyjść z centrum handlowego i zajrzeć do jakiegoś butiku, który niekoniecznie krzyczy szyldem znanej marki. Może czasem nawet ma mało widoczny szyld, albo chwilę trzeba go poszukać (jak spróbujecie znaleźć butik Młodych Polskich Projektantów w Warszawie, to zrozumiecie, o co chodzi – ale może od mojej listopadowej wizyty coś się zmieniło? W Poznaniu natomiast można zajrzeć do butiku TUTU). Znajdziemy tam rzeczy od polskich twórców i twórczyń. Ich często łatwiej dopytać o to, skąd biorą materiały do swoich kreacji i gdzie one powstają (patrz paragraf o dociekaniu, skąd się biorą ubrania). Owszem, wymaga to czasem nieco wysiłku, ale nikt nie obiecywał, że będzie łatwo. Za to można zdobyć rzecz, którą z przyjemnością będziemy nosić przez dłuższy czas, bo nikt inny takiej nie ma (albo mało kto). Snobizm mało groźny, a wydane pieniądze zostają w naszym pięknym, nadwiślańskim kraju. Taki mały odzieżowy patriotyzm. W mojej szafie testom podlega fantastyczna bluza od Domi Grzybek – jak przeżyje następne testy (bluza, nie projektantka) to będzie o tym wpis.

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.