25.06.2014Autor:

Sukienka z dodatkiem

Czytając metki zazwyczaj szukamy tam jedynie informacji o marce. Niektórzy z nas doszukują się tam czasem wskazówek dotyczących właściwych sposobów czyszczenia odzieży. Niewiele jednak osób dopatruje się ukrytych wiadomości od pracowników azjatyckich fabryk, zatrudnionych przy produkcji kolekcji ubrań dla największych firm odzieżowych.

Parę dni temu w angielskiej prasie pojawiła się informacja o konsumentce, która znalazła dodatkową metkę wszytą tuż koło instrukcji prania w sukience firmy Primark, na której widniał tekst: forced to work exhausting hours (tłum.: zmuszeni do pracy przez wyczerpującą ilość godzin). Ręcznie napisana notka została wszyta w ubranie najprawdopodobniej przez jednego z pracowników azjatyckich fabryk, których prawa pracownicze są nagminnie łamane[1].

label

Właścicielka sukienki z dodatkową metką przyznała, że to odkrycie sprawiło, iż po raz pierwszy zaczęła się zastanawiać nad kwestią tego, kto i w jakich warunkach uszył jej ubranie. Z kolei firma Primark wyraziła zdziwienie, twierdząc, że jest to pojedynczy incydent i żadne inne ubranie z tej kolekcji nie zawierało podobnej dodatkowej informacji. W swojej odpowiedzi dla Vogue UK Primark podkreślił zaangażowanie w proces poprawy warunków pracy u swoich podwykonawców poprzez stosowanie specjalnego kodeksu postępowania oraz członkostwo w inicjatywie Ethical Trade Initiative (ETI) [2]. Miejmy nadzieję, że to zaangażowanie przyniesie wkrótce wymierne efekty i marka odzieżowa nie będzie musiała tłumaczyć się z kolejnych tego typu informacji wszytych w swoje ubrania.

[1] G.Champ, Cheap clothes with a clean CONSCIENCE, DailyMail Online, www.dailymail.co.uk/femail/article-2665363/Cheap-clothes-clean-CONSCIENCE.html, 23.06.2014

[2] A.Cuffe, Shopper Finds Controversial Label in Primark Dress, The Fashion Spot, www.thefashionspot.com/buzz-news/latest-news/419933-shopper-finds-controversial-label-in-primark-dress, 23.06.2014

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.