20.10.2014Autor:

Sustainable fashion w Warszawie!

Spotkanie z entuzjastami trendu odpowiedzialnej mody. Bezpośrednia rozmowa z przedstawicielkami pracownic fabryk odzieżowych z Kambodży. Poszukiwanie nowych sposobów na bycie odpowiedzialnym konsumentem i okazja do zakupienia wyjątkowych produktów. To wszystko można było znaleźć na spotkaniu Save the date for sustainable fashion.

W Polsce nadal niewiele jest wydarzeń, które w całości poświęcone są tematyce sustainable fashion (odpowiedzialnej mody). Z tym większą przyjemnością odwiedzamy takie miejsca. Ci, którym udało się zajrzeć w ostatni weekend do barStudio w Warszawie mogli na własne oczy przekonać się, jak dziś wygląda moda produkowana z zachowaniem standardów społecznych i pro środowiskowych. Dzięki obecności projektantów prezentujących swoje kolekcje w ramach mini targów konsumenci mieli okazję zobaczyć i zakupić produkty takich marek jak m.in: NAP, Wearso, Dream Nation, Pracownia 13, Trykot, Namaqua, The Jewel Within, Skuza, Slogan, Sister’s, a także ubrania z kolekcji Oli Bąkowskiej- projektantki i organizatorki wydarzenia.

nap

Oprócz zakupów, w czasie wydarzenia, można było również wziąć udział w ciekawej debacie poświęconej etyce w przemyśle mody z udziałem ekspertów i zaproszonych gości z Kambodży. Pracownice fabryk odzieżowych opowiedziały o pracy przy produkcji ubrań i związanej z nią walce o godne życie. Głównym problemem kobiet zatrudnionych przy szyciu nowych kolekcji dla wielkich marek jest bowiem skrajnie niskie wynagrodzenie oraz długi czas pracy. Te dwa czynniki sprawiają, iż pracownicy nie mają wystarczających środków finansowych na zakup podstawowych rzeczy, jak np. odpowiednia ilość pożywienia, co ma ogromny wpływa na stan ich zdrowia.

4'

Debata nie miała jedynie na celu przedstawienia negatywnych skutków łamania praw pracowniczych w fabrykach w Azji. Był to także moment na podzielenie się wiedzą na temat tego co może zrobić każdy konsument by wpłynąć na świat mody. Jest to możliwe m.in. poprzez poparcie działań organizowanych przez Clean Clothes Polska bądź fundację Kupuj Odpowiedzialnie, które walczą o prawa pracowników. Oprócz tego warto wspierać działania firm produkujących lokalnie czy tych, które dopiero zaczęły podejmować wysiłek na rzecz rozwoju zrównoważonego. Zachęta ze strony konsumentów w postaci wsparcia finansowego, pozwoli im się rozwinąć i potwierdzi, że ich praca ma sens.

„Bardzo się cieszę, że spotkanie się udało i wiele osób z różnych środowisk potwierdziło, że czekają na więcej tego typu wydarzeń”- powiedziała Ola Bąkowska, organizatorka wydarzenia. „Debata okazała się bardzo ciekawa, Maria Huma i Magdalena Płonka w przystępny sposób opowiadały nam o poważnych problemach branży odzieżowej i o tym jak każdy z nas może coś na te problemy zaradzić. Z kolei nasi specjalni goście z Kambodży- Sean Sophal i Demorng Vorng dały wzruszające, emocjonalne świadectwo swojej walki o poprawę standardów pracy w fabrykach odzieżowych”- dodała projektantka.

3'

6'

2'

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.