03.11.2015Autor:

Sweatshop w teatrze

W ostatnim tygodniu października Teatr Nowy w Łodzi zaproponował swoim widzom wyjątkowe wydarzenie: czytanie performatywne pod tytułem „Historia T-shirtu”. Ten przewrotny tytuł wielu skojarzył się z opowieścią o tym jak powstała najchętniej noszona część garderoby. Tymczasem idea wydarzenia była zupełnie inna.

Czytanie performatywne w Teatrze Nowym to część wystawy „Wszyscy ludzie będą siostrami”, organizowanej przez Muzeum Sztuki w Łodzi. Za ideą stoi krytyka ekonomicznej opresji kobiet w patriarchacie. W „Historii T-shirtu” zostało to pokazane symbolicznie na przykładzie pracy szwaczek zatrudnionych głównie w krajach Globalnego Południa: np. w Bangladeszu, Kambodży, czy Chinach. Wydarzenie było okazją do opowiedzenia o problemach branży odzieżowej. Tym samym temat wkroczył do sztuki.

Widzowie oglądający „Historię T-shirta” mogli zastanowić się nad tym czy wiemy kto tak naprawdę zarabia na naszych ubraniach, ile dostaje szwaczka za uszycie jednego elementu naszej garderoby i gdzie na świecie odbywa się masowa produkcja odzieży. Przykre fakty na temat wyzysku kobiet w fabrykach odzieżowych przeplatały się z fragmentami, kiedy mogliśmy pośmiać się z własnych aspiracji do bycia najbardziej stylową osobą wśród naszych znajomych.

Oglądanie aktorów na scenie przypominało chwilami oglądanie nas samych w zderzeniu ze światem mody i fast fashion. Wniosek płynący ze sztuki jest taki, że coraz większa liczba konsumentów jest świadoma rzeczywistej sytuacji pracowników sweatshopów w Azji. Najważniejszym pytaniem pozostaje jednak to, czy jesteśmy gotowi zmienić tą przykrą rzeczywistość.

„HISTORIA T-SHIRTU” / reż. Jan Czapliński

fot. Agnieszka Cytacka, materiały organizatora

2

3

1

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.