04.05.2014Autor:

T-shirt od złotego chłopca

iskierkaJesteśmy na bieżąco z trendami modowymi i dlatego zrobiliśmy nasze męskie koszulki tylko w rozmiarze XL, bo nie zgadzamy się na ubieranie mężczyzn w obcisłe T-shirty– opowiada w wywiadzie dla Altmoda.pl właściciel marki Chłopcze Złoty. Chcecie wiedzieć dlaczego szyje tylko dla wybranych i skąd czerpie pomysły na oryginalne nadruki na swoich koszulkach? Przeczytajcie naszą rozmowę z Mateuszem Kosman!

Altmoda.pl: Logo  Waszej marki zawiera napis: szyjemy dla wybranych. Kim są Ci wybrani?

Mateusz Kosman: Wybrani, to ludzie patrzący na świat podobnie do nas. Nie spędzający przed telewizorem każdej wolnej chwili. Ceniący estetykę nie tylko we wzorach odzieżowych, ale na co dzień. Starający się patrzeć obrazowo, doceniać ludzi, słyszeć muzykę, mówić „nie” medialnemu ogłupieniu, czy zwykłemu schamieniu obyczajów. Wybrany nie wie kto to celebryta, ani ekomama. Nie korzysta z usług stylisty, bo sam potrafi się ubrać. Nie słucha pseudoporad od pseudogwiazd. Potrafi myśleć, świadomie podejmuje decyzje i żyje po swojemu…

s+éodkie wypiekiAltmoda: Skąd pomysł na nazwę marki: „Chłopcze Złoty”?

M.K.: …bo taki ze mnie chłopiec szczery i złoty. Tak poważnie to na jednym z tych „pierwszych” spotkań znajoma zapomniała jak mam na imię i użyła tego zwrotu. Uznałem, że to ciekawy pomysł na nazwę.

Altmoda: Od 1999 zajmowałeś się muzyką, skąd więc pomysł na modę i stworzenie marki odzieżowej?

M.K.: Jestem pod wrażeniem. Nie wiem jak udało Wam się dotrzeć do takich informacji. Poza tym uświadomiłem sobie, że minął już kawał czasu. Jeśli chodzi o pytanie to po prostu zawsze chciałem. W pewnym sensie od zawsze mnie to kręciło. Nie ma chyba nic fajniejszego niż zobaczyć kogoś w swoim t-shircie, wiedząc, że w jakimś stopniu musi się z Tobą utożsamiać, jak nie pod względem etycznym to przynajmniej estetycznym.

Altmoda: Czy muzyka ma wpływ na to jakie ubrania tworzysz?

M.K.: Zawsze słuchałem muzyki miejskiej i chcę, żeby marka też taka była. Tyle tylko, że my unikamy gimnazjalnej pseudogangsterki lat dziewięćdziesiątych w nowym wydaniu. Inspiruje nas klasyczny repertuar muzyczny słuchany na winylach. Uwielbiamy wszystko to w co włożono niezliczone pokłady energii, czasu i to co nie mogłoby się udać bez człowieka.

babelAltmoda: Co Was inspiruje przy tworzeniu kolekcji? Jesteście na bieżąco z trendami modowymi?

M.K.: Jesteśmy na bieżąco z trendami modowymi i dlatego zrobiliśmy nasze męskie koszulki tylko w rozmiarze XL, bo nie zgadzamy się na ubieranie mężczyzn w obcisłe T-shirty, przez co nie znaleźliśmy się na plakatach jednego z większych wydarzeń młodej mody w Warszawie. Inspirują nas ciekawe skojarzenia, stare hasła i zwroty, stylistyka lat siedemdziesiątych z przymrużeniem oka. Wtedy wszystko było piękne, zaczynając od motoryzacji, przez muzykę, po modę. Powinniśmy wrócić mentalnie do tamtych czasów i tym razem wybrać nieco inną drogę.

Altmoda: Wzory na Waszych produktach są oryginalne i trudno przejść koło nich obojętnie. Skąd czerpiecie pomysły na nadruki, hasła?

M.K.: Z mowy potocznej, z zapomnianych haseł, wymierającego słownictwa, które było piękne na swój sposób i nurtowało filozofów. Dodajemy do tego szczyptę ironii mojego pochodzenia i mamy mieszankę wybuchową w stylu soku z gumijagód.

hifiAltmoda: Na fanpageu Waszej firmy można przeczytać, że kolekcje projektowane są w Łasku, a produkowane w Łodzi. Kim są osoby, które tworzą Wasze ubrania?

M.K.: Wzorami, ich przygotowaniem, złożeniem, wymiarowaniem zajmujemy się razem z moją dziewczyną Adą. Opracowanie konstrukcji i szycie zlecamy najfajniejszej szwalni w Łodzi. Nazwy nie zdradzę, ale i tak wszyscy wiedzą, która jest najfajniejsza. Panuje tam ciepła atmosfera, nawet kiedy grafik jest napięty. Poza tym szefowa częstuje dobrą kawą.

Altmoda: Co rozumiesz pod pojęciem odpowiedzialnej mody?

M.K.: Przede wszystkim zlecanie produkcji niewielkiej firmie lokalnej, zatrudniającej pracowników legalnie na normalnych warunkach i w normalnych warunkach. Uświadamianie nabywcom, że produkt lokalny to tak naprawdę inwestycja, która się zwraca. To kapitał, który krąży w naszym kraju, napędza nas do działania i tu zostaje wydany. Podatek za sprzedany produkt powinien na koniec zostać uczciwie odprowadzony. Tak naprawdę to jest jedyna recepta na to, żeby żyło się lepiej. Musimy odrobić lekcję i w końcu to zrozumieć. Niektórym takie podejście może wydawać się głupie, ale niewiele mnie to obchodzi.

Altmoda:  Jakie zasady są dla Ciebie ważne w prowadzeniu swojej firmy? Na co zwracasz szczególną uwagę?

M.K.: Staram się poprzez ubiór przemycić trochę inne spojrzenie na świat, albo tym którzy mają podobne do mnie dać produkt z którym mogą się utożsamiać. Powiem szczerze, że ile razy widzę kogoś w naszych koszulkach, albo kogoś kto jest nimi zainteresowany to wygląda dokładnie tak jak sobie zaplanowałem.  Trafiam do tych ludzi, do których chciałem trafić i to jest zajebiste. Poza tym staram się stworzyć produkt możliwie najlepiej wykonany i ciekawy.

walekAltmoda: Jakie macie plany na przyszłość? Będziecie rozwijać asortyment, czy skupicie się wyłącznie na koszulkach?

M.K.: Plany mamy ogromne. Zamierzamy wgryźć się w rynek niczym rekin w nogę młodego surfera i przepłynąć ocean z banderą wielkiej złotówki. Planujemy szersze kolekcje, nie tylko koszulkowe, mamy już na to pomysły. Jest to jednak kwestia czasu, ponieważ stworzenie pełnej kolekcji jest niezwykle kosztowne.

Altmoda: Wasza firma jest dość młoda, powstała w 2013 roku, ale macie już sporo fanów i klientów. Jak uważasz, czy obecnie młodej marce łatwo jest wejść na rynek odzieżowy w Polsce?

M.K.: Działalność rozpoczęliśmy w grudniu 2013 roku, więc jesteśmy zaledwie chwilę i właściwie dopiero na ten rynek wchodzimy. Mogę powiedzieć jednak, że zainteresowanie jest naprawdę duże, przy środkach jakie mogliśmy na to przeznaczyć. Musi to oznaczać, że ludzie znudzili się ubraniami ze sklepów sieciowych, ich stylistyką, wykonaniem, zaczynają też doceniać i rozumieć ideę  przemysłu lokalnego i odpowiedzialnej mody. Dodatkowo mogą się w ten sposób wyróżniać, tym samym dając nam możliwość rozwoju.

Altmoda: Dziękujemy za rozmowę i trzymamy kciuki za rozwój marki!

Rozmawiała: Marta Roskowińska

Zdjęcia: Chłopcze Złoty

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.