28.12.2013Autor:

Tam, gdzie powstają nowe kolekcje

Czy wiecie jak długo zajmuje dziś wprowadzenie nowej kolekcji na rynek? Przykładowo, Zara robi to w ciągu piętnastu dni, a H&M w dwadzieścia[1]. To bardzo krótki okres na przygotowanie, zamówienie, zrealizowanie i przetransportowanie nowej kolekcji do sklepów. Takie podejście do mody sprawia, iż firmy odzieżowe wymagają od swoich podwykonawców coraz to krótszych czasów dostaw, przy zachowaniu niskich cen, co przyczynia się do pogorszenia i tak już bardzo złych warunków pracy.

* W konsekwencji pracownicy fabryk otrzymują skrajnie niskie płace, które nie wystarczają na zaspokojenie nawet podstawowych potrzeb i są zmuszeni wyrabiać kolejne nadgodziny.

* Ten wydłużony czas pracy (12-18 h dziennie bez przerw) wpływa negatywnie na stan ich zdrowia. Co więcej bardzo często pracownicy nie mają również zapewnionego ubezpieczenia zdrowotnego, nie dostają też odszkodowań w związku z wypadkami w pracy, ani wypłat w trakcie zwolnienia chorobowego[2].

* Choroby spowodowane warunkami w pracy zdarzają się natomiast bardzo często. Procesy związane z produkcją odzieży, np. bawełny stanowią duże zagrożenie dla zdrowia pracowników. Co roku odnotowuje się 25 milionów przypadków zatrucia pestycydami w krajach rozwijających się.  W tym samym czasie na całym świecie 20 000 osób przypłaca to swoim życiem[3].

* Ze względu na niskie wynagrodzenia rodziców, wiele dzieci z krajów rozwijających się zmuszonych jest do pracy przy produkcji odzieży, w celu podreperowania budżetu domowego. Nie mają one możliwości zdobycia wykształcenia i często pracują za darmo lub symboliczną opłatę do 10 godzin dziennie[4].

* Ci z pracowników, którzy chcąc walczyć o poprawę swoich warunków pracy zdecydują się działać w związku zawodowym, ryzykują utratę zatrudnienia, gdyż obowiązuje bezwzględny zakaz zrzeszania się[5].

Obejrzyj zwycięski spot o wyzysku pracowników w przemyśle tekstylno-odzieżowym, pomysłu 29-letniego Michała Wilczka. Spot pokazuje bezpośrednie połączenie między robotnikami sweatshopów z krajów rozwijających i obywatelami krajów rozwiniętych.

Źródło: dzięki uprzejmości Polskiej Zielonej Sieci, http://vimeo.com/19738496

Ikona zdjęcia: Image courtesy of Supertrooper_FreeDigitalPhotos.net

 


[1] Joanna Lompart-Chlaściak, (SLOW) Magazyn ludzi świadomych, Slow fashion, czyli kto tu rządzi?, maj 2012, data pozyskania: 2.12.2013, http://beslow.pl/portfolio-items/slow-fashion-czyli-kto-tu-rzadzi.

[2] Stitching a Decent Wage Across Borders: The Asia Floor Wage Proposal, 2009, s. 24, data pozyskania: 17.12.2013, www.cleanclothes.org/resources/publications/afw.pdf/view.

[3] Thundiyil/Stober/Besbelli/Pronczuk, Acute pesticide poisoning: a proposed classification tool, Biuletyn Światowej Organizacji Zdrowia, tom 86, nr 03, 2008, data pozyskania: 15.12.2012, www.who.int/bulletin/volumes/86/3/07-041814/en.

[4] Data pozyskania: 17.12.2013, http://wiadomosci.gazeta.pl/wiadomosci/1,114873,5306745,Jak_bieda_pracuje_na_luksus.html.

[5] Stitching a Decent Wage Across Borders: The Asia Floor Wage Proposal, 2009, s. 18, data pozyskania: 17.12.2013, http://www.cleanclothes.org/resources/publications/afw.pdf/view.

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.