20.08.2015Autor:

The True Cost – kupujemy zbyt dużo ubrań i płacimy za nie za mało

Już wkrótce na ekranach wybranych polskich kin studyjnych oraz letnich będzie można obejrzeć kolejne pokazy amerykańskiego filmu dokumentalnego, opowiadającego o tym, kto płaci prawdziwą cenę za łatwy, jak nigdy wcześniej, dostęp do tzw. szybkiej mody. Film „The True Cost” w reżyserii Andrew Morgana, to zrealizowany na najwyższym poziomie dokument, który na zawsze zmienia spojrzenie na modę.

Międzynarodowa premiera filmu miała miejsce 26 maja br., obraz ten poruszył widzów na całym świecie, w tym także największe autorytety świata mody m.in. Stellę McCartney, Annę Wintour i Toma Forda, a także gwiazdy kina – Colina Firtha czy Anne Hathaway. Aktorka o filmie „The True Cost” napisała – „to otwierający oczy film, pozycja obowiązkowa dla wszystkich, którzy kochają modę i ubrania, a jednocześnie chcą, żeby świat był lepszym miejscem”.

„The True Cost” to opowieść o ubraniach. Ceny odzieży maleją na świecie od dziesięcioleci, podczas gdy koszty społeczne produkcji ubrań wzrosły dramatycznie. Powtarzające się katastrofy w fabrykach odzieży; niewolnicze warunki pracy; choroby dzieci na skutek spryskiwania pól bawełny pestycydami; masowe samobójstwa hodowców bawełny w Indiach; tony odpadów, zalegających na śmietniskach krajów rozwijających się. Ten przełomowy dokument, pokazuje nam nieznane oblicze mody i zachęca do postawienia sobie pytania: kto tak naprawdę płaci za możliwość posiadania przez nas taniej odzieży?

Sam reżyser filmu – Andrew Morgan, przyznaje, że przez większą część swojego życia nie przykładał wagi do tego jak powstają ubrania, które nosił. Zmiana przyszła nagle, kiedy przeglądając prasę zauważył przejmujące zdjęcie dwóch chłopców, poszukujących swoich bliskich po tragedii budowlanej kompleksu Rana Plaza w Dhaka w Bangladeszu z 24 kwietnia 2013r. Zginęły wówczas 1133 osoby, a około 2500 zostało rannych. W fabryce tej szyte były ubrania dla największych zachodnich marek odzieżowych. Główną przyczyną tej największej budowlanej katastrofy współczesnych czasów była – nagminna w krajach Trzeciego Świata – praca w warunkach narażających zdrowie i życie pracowników.

Jedną z producentek filmu jest Livia Firth, założycielka fundacji Eco-Age oraz inicjatorka akcji Green Carpet Challange, prywatnie żona aktora – Colina Firtha. „Ludzie będący na początku łańcucha dostaw w modzie w wielu przypadkach traktowani są jak niewolnicy. Moda, czyli ubrania, które nosimy na sobie każdego dnia, ma ogromne konsekwencje społecznie i ekologiczne. Od około dwóch dekad obserwujemy rozwój tzw. szybkiej mody. Kupujemy o 500% więcej ubrań niż jeszcze dwie dekady temu. Znaleźliśmy się w absurdalnym kole mikro-trendów; mini kolekcji zmieniających się w sklepach co tydzień. Tanie ubrania są wyrzucane przez konsumentów w krajach zachodnich średnio po ok. 5 tygodniach. Mam nadzieję, że nasz film przyczyni się do zmiany obecnego modelu branży odzieżowej.”

W najbliższych tygodniach zaplanowane zostały następujące pokazy filmu The True Cost:

Łódź- 25 sierpnia o godz.20.00 w OFF Piotrkowska Center

Po projekcji filmu odbędzie się debata nt. tworzenia mody w sposób bardziej odpowiedzialny; w rozmowie wezmą udział projektantki i właścicielki marki odzieżowej WALL OFF. Jednym z ważniejszych założeń marki WALL OFF jest chęć wspierania polskich producentów. Do produkcji kolekcji wykorzystuje się polskie dzianiny i tkaniny. Bezpośredni kontakt z producentem zapewnia też wiedzę o sposobie wytwarzania surowca, o jego jakości i atestach. Dodatkowo dla uczestników wydarzenia marka WALL OFF przygotowała specjalny konkurs, nagroda to wybrany przez zwycięzcę produkt z najnowszej kolekcji marki.

Warszawa- premierowy pokaz „The True Cost” – 26 sierpnia o godz. 20.15 w Plażowej

Przed projekcją filmu, o godzinie 19-tej, odbędzie się debata nt. kosztów społecznych tzw. szybkiej mody. Celem debaty będzie wprowadzenie uczestników wydarzenia w kwestie poruszone w filmie. W dyskusji udział wezmą: Dorota Wróblewska – producentka pokazów i promotorka mody, kultury i sztuki.; Cezary Szymanek – redaktor naczelny Bloomberg Businessweek Polska oraz Sukces, Katarzyna Guzek – rzecznik prasowy Greenpeace Polska oraz dr Anna Paluszek z organizacji Clean Clothes.

Bielsko-Biała- 20 września o godz. 16.00 w Grawitacja Caffe.

Wstęp na wszystkie wydarzenia będzie wolny. Szczegóły odnośnie wydarzeń znajdziecie na profilu Fashion Revolution Poland na FB w części wydarzenia.

the true cost

Patroni medialni: Elle, Enter the Room oraz Sophisti

Współpraca redakcyjna: RMF Classic

 

The True Cost

Reżyseria : Andrew Morgan

Produkcja : Michael Ross

Dystrybucja i tłumaczenie: Fashion Revolution Poland

Czas: 92 min

źródło: mat.prasowe organizatora

 

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.