12.03.2014Autor:

Torby inspirowane miastami

6

Jak wygląda dzień pracy projektantki torebek? Czy konkretne miasto może zainspirować twórcę do stworzenia poszczególnych kolekcji? Dlaczego ważne jest, by firma modowa płaciła korzystną cenę swoim podwykonawcom? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziecie w wywiadzie z Panią Mariolą Sałudą, właścicielką marki Atelier misDesign.

Altmoda.pl: Jak zaczęła się Pani przygoda z projektowaniem?

 M.S.: Odkąd sięgam pamięcią zawsze coś szyłam, malowałam i wycinałam. W zasadzie nauczyłam się szyć na maszynie jeszcze zanim nauczyłam się pisać. Być może to zasługa genów, mój dziadek był krawcem miarowym a babcia, samouk, szyła suknie ślubne dla swoich koleżanek. Ponadto większa cześć mojej rodziny związana jest w jakiś sposób z branża odzieżową- taka łódzka specyfika. Pierwsze projekty powstawały oczywiście dla lalek, zarówno tych małych oraz tych wielkości małego dziecka. Już w szkole podstawowej szyłam dla siebie pojedyncze egzemplarze ubrań, potem okazjonalnie wymyślałam stylizacje dla koleżanek, przerabiałam, przeszywałam i tak już zostało.

Altmoda.pl: Jak Pani wykształcenie z dziedziny architektury pomaga w projektowaniu mody?5

M.S.: Wbrew pozorom jest wiele podobnych zagadnień i problemów. Mam na myśli poszukiwanie odpowiednich proporcji, harmonijnych połączeń kolorystycznych oraz funkcjonalności. Chodzi o ogólne wyczucie estetyki i dobór dopełniających się elementów. Jeśli chodzi o moje projekty to staram się stosować zasadę „złotego podziału”, która pozwala mi dobrać odpowiednie proporcje poszczególnych elementów. Jest to mój pomysł na zapożyczenie ze świata klasycznej architektury. Ponadto bardzo przydatna jest znajomość programów graficznych oraz umiejętność rysowania w skali. Często rysując formy swoich Toreb mam skojarzenia z rzutami i przekrojami budynków. To bardzo ciekawe połączenie.

Altmoda.pl: Flagowym produktem Pani firmy są torebki. Skąd zainteresowanie akurat tym dodatkiem modowym i dlaczego zdecydowała się Pani głównie tworzyć taki rodzaj produktów?

M.S.: To bardzo trafne pytanie, sama często się nad nim zastanawiam. Myślę, że właśnie torebki jako obiekty można uznać za najbardziej zbliżone do budynków. Posiadają swoje wnętrza, liczy się dobór dodatków oraz funkcjonalność. Ostatnio robiąc porządki na strychu znalazłam także kilka egzemplarzy własnoręcznie wykonanych torebek z okresu dzieciństwa, które bardzo mile mnie zaskoczyły. Wynika z tego że Torby od dawna siedziały w mojej wyobraźni. Ponadto sam jestem fanką Toreb.

Altmoda.pl: Jak wygląda Pani standardowy dzień w pracy?

M.S.: Staram się wstawać rano, kiedy jest ładna pogoda udaję się na poranny jogging do Arturówka obok którego mieszkam. Późnej zajmuję się sprawami bieżącymi związanymi z obsługą firmy- wysyłam maile, wykonuję telefony. Przeważnie muszę pojechać do miasta załatwić sprawy związane z procesem produkcji, dokupić dodatki, zamówić kuriera. Jeśli danego dnia muszę zająć się projektowaniem udaję się do pracowni którą odremontowałam na parterze domu, w którym mieszkam. Wtedy przeważnie siedzę do późna w nocy jeśli mam wenę. Dotyczy to także dni w których zajmuję się architekturą, gdyż nadal staram się obcować ze światem architektury i projektowania.

Altmoda.pl: W swojej obecnej kolekcji przedstawia Pani 3 serie torebek: Berlin, Zurich i Paris Bag. Czy nazwy produktów są przypadkowe, czy może miasta te zainspirowały Panią jakoś wyjątkowo w trakcie procesu tworzenia?

3M.S.: Nazwy nie są przypadkowe. Dobierałam je pod kątem charakteru danych modeli. Torebka wieczorowa, bardzo kobieca to Paryż, Berlin natomiast to Torba bardzo funkcjonalna, idealna do pracy, swoim wyrazem kojarzyła mi się ze stolicą Berlina. Natomiast do Zurychu mam wielki sentyment, kojarzy mi się z biznesmenami, którzy wszędzie noszą ze sobą notebooki, stąd nazwa dla torby przeznaczonej na notebook. Mogę zdradzić że na wiosnę przewidziana jest premiera modelu „Warsaw”.

Altmoda.pl: Jakimi zasadami kieruje się Pani prowadząc swoją firmę? Jak ważna jest dla Pani etyka i odpowiedzialność w tworzeniu marki?

M.S.: Przede wszystkim zależy mi na tym aby poprzez swoje projekty realizować swoje potrzeby twórcze, świadomość, że mogę oferować klientom coś pozytywnego nie tylko w aspekcie wizualnym czy estetycznym, ale związanego z pozytywna energią która towarzyszy powstawaniu moich projektów. Projektowanie to moja pasja i choć często jest trudno realizować swoje marzenia, to właśnie praca z materiałami i dodatkami sprawia mi przyjemność, więc postanowiłam pójść za tym uczuciem, nawet jeśli momentami jest trudno. Ponadto staram się aby miedzy mną a podwykonawcami z którymi współpracuję panowały dobre stosunki i każda ze stron była zadowolona. Chodzi zarówno o aspekt finansowy i międzyludzki, choć wiadomo nie zawsze dobrze się na tym wychodzi. Chciałabym przemycić w swoich projektach ziarnko prawdy o pięknie w ogóle, możemy to dla uproszczenia nazwać zasadą „złotego podział”, którą staram się inspirować i która ma zastosowanie także w sztuce czy muzyce. Jeśli dzięki moim torebkom ktoś dowie się o tej zasadzie odrobinę więcej, zacznie patrzeć na otaczający świat np. przyrody przez pryzmat tego uniwersalnego języka piękna, będę bardzo szczęśliwa. Swojego czasu miałam pewne wątpliwość, czy świat mody to właśnie środowisko w którym się odnajdę, biorąc pod uwag jego specyfikę związaną głównie z wyglądem zewnętrznym. Dlatego postanowiłam dodać coś więcej od siebie do moich projektów, pewne znaczenie symboliczne, przesłanie. Myślę że to na jest pewnego rodzaju etyka którą staram się kierować. Chciałabym aby jak najwięcej ludzi zaczęło wybierać świadomie i mądrze, nawet jeśli ten wybór zaczyna się od Torebki. Warto wiedzieć kogo wspieramy wydając swoje pieniądze.

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.