07.01.2014Autor:

Upcycling czy recycling?

Który sposób na bycie odpowiedzialnym konsumentem to Twój alternatywny styl?- część druga.

Temat na dziś to: upcycling i recycling- trendy coraz częściej pojawiające się ostatnio w modzie, które pozwalają zużytym już produktom dać drugie życie.

  • Recycling w branży odzieżowej zakłada ograniczenie ilości wyrzucanych rzeczy dzięki ponownemu użyciu surowca, z którego pierwotnie powstał dany produkt. Może polegać na przetwarzaniu butelek PET w materiał rPET (poliester z recyclingu), który następnie jest wykorzystany przez firmy przy produkcji polarów, kurtek i innych elementów odzieżowych lub na wykorzystaniu włókien tekstylnych ubrań do produkcji materiałów dla innego przemysłu.

Jak polski konsument może wesprzeć ten proces? Zwracajmy uwagę na zwykłą segregację odpadów (szczególnie butelek), co pozwoli wyodrębnić produkty nadające się do przetworzenia i ponownego użycia. Pamiętajmy też o segregacji ubrań. W przypadku odzieży, coraz więcej firm proponuje rozmaite akcje, podczas których klienci mogą przynieść do sklepu niepotrzebne ubrania i w zamian za nie dostają bon lub zniżkę na kolejne zakupy (takie rozwiązanie zaoferowało już np. H&M, Calzedonia).

  • Z kolei upcycling to proces przetwarzania niepotrzebnych przedmiotów i wyprodukowania z rzeczy pozornie bezużytecznych wartościowego, nowego produktu. Do tej idei zaliczamy ponowne używanie ubrań z drugiej ręki (swapy, second-handy), przerabianie odzieży, ale i wykorzystanie starych produktów spoza branży odzieżowej do stworzenia innowacyjnych produktów modowych.

Tworząc lub przerabiając ubrania przyczyniamy się do zmniejszenia tempa konsumpcji, a dodatkowo stajemy się właścicielami wyjątkowych produktów, takich jak np. torby przerobione ze starych opon samochodowych, czy też banerów reklamowych.

Już niedługo jeden z takich produktów będzie można wygrać w naszym konkursie „Pokaż swój alternatywny styl”. Szczegóły wkrótce!

Image courtesy of digitalart/ FreeDigitalPhotos.net

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.