16.10.2014Autor:

Upcyclingowa opowieść

mangostin_nobackgroundCzy z materiałów potocznie nazywanych śmieciami można wyczarować nowe magiczne produkty? Przekonajcie się o tym sami czytając naszą rozmowę z Magdą Zarębą, właścicielką marki mangostin.me.

Altmoda.pl: Akcesoria wyprodukowane z worków po cemencie to bardzo oryginalny produkt:). Skąd taki pomysł na prowadzenie biznesu?

Magda Zaręba: Misha – mój wspólnik, spędził w Kambodży półtora roku, najpierw działając wolontaryjnie a następnie pracując tam na uczelni. Pierwszy raz zetknął się z akcesoriami wykonanymi z worków po cemencie podczas jednej z wizyt na lokalnym targu. Po rozmowach z właścicielką, poznaniu historii jej rodziny oraz pomysłu na ręcznie robione akcesoria zainteresował się ideą upcyclingu i odpowiedzialnej mody. Dlatego zdecydował się sprowadzić je do Polski i zobaczyć jak zareagują na nie ludzie w Polsce. Rzeczy spotkały się z dużym zainteresowaniem i to wtedy zrodził się pomysł, aby szerzyć ideę upcyclingu w Polsce. Tak powstała nasza firma.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAltmoda: Wiecie doskonale gdzie wytwarzane są Wasze produkty. Czy to oznacza, że znacie też osoby pracujące nad produkcją rzeczy marki mangostin.me?

M.Z.: Tak, Misha poznał osobiście właścicielkę sklepu, z którą aktualnie współpracujemy. Założyła ona swoją firmę w 2007 roku, zaczynając od szycia toreb z worków po karmie dla ryb. Z małej rodzinnej firmy z biegiem lat powstała firma zatrudniająca blisko 50 pracowników. Przy szyciu pracuje wiele osób, które są zatrudnione przez naszą znajomą- są to zarówno członkowie jej rodziny, jak i inne osoby – głównie kobiety, ale także ich mężowie.

Altmoda: W jakich warunkach żyją i mieszkają rodziny, z którymi aktualnie współpracujecie?

M.Z.: Ciężko nam powiedzieć w jakich warunkach żyją te osoby – znamy się na stopie biznesowej, wiec nie mieliśmy okazji odwiedzić ich w domach. Jednak chciałabym zwrócić uwagę na jeden wg. mnie bardzo ważny aspekt – mianowicie sytuacja społeczno-ekonomiczna Kambodży. Ten kraj przez wiele lat borykał się z wojnami. Od niedawna może cieszyć się spokojem i skupić się na odbudowie państwa. W Kambodży w 2009 roku blisko 74% dorosłych ludzi nie potrafiło czytać i pisać, a 50% populacji żyło za mniej niż 2$ dziennie. Dzięki pracy przy szyciu akcesoriów z worków po cemencie, 50 rodzin ma regularne zatrudnienie i może żyć godnie.

2Altmoda: W jaki sposób wykorzystujecie ideę upcyclingu w produkcji Waszych akcesoriów?

M.Z.: Dajemy nowe, lepsze życie workom po cemencie. Wcześniej zalegały one nikomu niepotrzebne na śmietniskach. My po prostu wykorzystujemy ten pozornie zużyty materiał i w procesie twórczym powstają z niego portfele, torebki, etui itd.

Altmoda: Kto kupuje Wasze produkty? Czy klientów interesuje historia kryjąca się za produkcją akcesoriów?

M.Z.: Naszych klientów osobiście spotykamy podczas targów modowych. I muszę przyznać, że jest to bardzo zróżnicowana grupa. Z jednej strony są to osoby eko, zainteresowane ideą upcyclingu i odpowiedzialnej mody. Z drugiej strony są to osoby szukające czegoś innego, oryginalnego, co pozwoli im się w jakiś sposób wyróżnić. Nasi klienci zawsze z zainteresowaniem reagują na informacje, z czego są uszyte nasze akcesoria i równie często chcą wiedzieć więcej – wtedy opowiadamy im naszą historię. Bardzo cenimy sobie spotkania z osobami, które same odwiedziły Kambodżę, one zazwyczaj właśnie stamtąd znają nasze produkty – widok takich akcesoriów w Polsce zawsze przywołuje wspomnienia i uśmiech na ich twarzach.

3Altmoda: Dlaczego kupując Wasze produkty możemy lepiej chronić środowisko?

M.Z.: Wyobraźmy sobie sterty, góry plastikowych worków po cemencie (a tak właśnie to wygląda w Kambodży). Leżąc na wysypisku rozkładałyby się setki lat. Dzięki użyciu ich do produkcji portfeli czy toreb wykorzystujemy przynajmniej część z nich. W ten sposób dajemy ludziom wybór – czy kupić nowy skórzany portfel czy nasz – z worka po cemencie. Dzięki temu nie tylko wtórnie wykorzystujemy materiały, ale także oszczędzamy energię i wodę potrzebną do stworzenia materiału oraz samego produktu.

Altmoda: Czy uważacie, że Polacy są otwarci na nowe, oryginalne produkty z branży modowej?

M.Z.: Powiedziałabym, że to się pomału zmienia. Ludzie coraz częściej szukają oryginalnych produktów, których nie można dostać w sieciówkach, ponieważ chcą się czymś wyróżnić. Jeżeli coś jest ładne, ciekawe i nieco „nietypowe” to dodatkowo wzbudza duże zainteresowanie. I upcycling się do tego zalicza, choć sama idea jest wciąż ludziom nieznana i traktowana jako ciekawostka.

Altmoda: Jak rozumiecie pojęcie odpowiedzialnej mody?

1M.Z.: Odpowiedzialna moda to bardzo szerokie pojęcie i składa się z wielu czynników: wykorzystane produkty, warunki pracy, czy metoda produkcji. Mówiąc dokładniej moda jest odpowiedzialna jeśli powstaje z poszanowaniem środowiska i praw człowieka. I tak też jest w przypadku naszych akcesoriów. Po pierwsze, dzięki wtórnemu wykorzystaniu worków po cemencie nasze produkty są tworzone z myślą o Matce Naturze. Ponieważ firma oferuje godne warunki pracy swoim pracownikom, a także miejsce pracy dla ponad 50 osób to z drugiej strony dotykamy tutaj także aspektu społecznego. Dodatkowo nie jest to produkcja masowa, a każde z naszych akcesoriów jest szyte ręcznie – dzięki czemu nie jest zanieczyszczane środowisko. I tym właśnie z naszej perspektywy jest odpowiedzialna moda.

Altmoda: Skąd pomysł na nazwę marki: mangostin.me?

M.Z.: Mangosteen to angielski odpowiednik mangostanu – owocu spotykanego głównie w Azji Południowo-Wschodniej. Ponieważ nasze akcesoria są szyte w tym właśnie rejonie to chcieliśmy aby i nasza nazwa była powiązana z Azją, a dodatkowo nieco egzotyczna i świeża. A od angielskiego mangosteen już blisko do spolszczenia i uproszczenia pisowni na mangostin.

OLYMPUS DIGITAL CAMERAAltmoda: Jakie macie plany na przyszłość? Czy zamierzacie rozszerzyć asortyment Waszych produktów?

M.Z.: Chwilowo skupiamy się na wprowadzeniu na polski i europejski rynek akcesoriów z worków po cemencie. W przyszłości będziemy myśleć także o wykorzystaniu wtórnym innych materiałów oraz odważniejsze wejście do kolejnych krajów europejskich. Jednak to co to będzie, pokaże tak naprawdę czas:).

Altmoda: Dziękujemy bardzo za rozmowę i życzymy powodzenia w rozwijaniu produktów upcyclingowych:).

Rozmawiała: Marta Roskowińska.

Zdjęcia: mangostin.me.

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.