10.02.2014Autor:

Właśnie dzisiaj! – modowe przedsiębiorstwo społeczne w modelu szwedzkim

kajskjul-koszulka15 listopada odbyło się spotkanie tematyczne grupy branżowej Przemysły kreatywne w ramach II Międzynarodowej Wielobranżowej Konferencji Przedsiębiorstw Społecznych.  18 uczestników ze świata dyskutowało o tym, jak lepiej promować i sprzedawać usługi przedsiębiorstw społecznych w tej branży. Wśród nich znajdował się Patrick Linnstrand reprezentujący szwedzką Kajskuj 46.

Kajskjul 46, które oferuje usługi sitodruku, re-designu i recyklingu, wyróżnia się przede wszystkim podejściem do pracownika:

  • zarządzający wykorzystują rodzące się pomysły – jedna z pracownic pomalowała krzesło i okazało się, że można odrestaurowywać meble i to sprzedawać,
  • wprowadzono program przedsiębiorczości społecznej – jeśli ktoś ma pomysł na swój biznes, jest wspierany,
  • pracownicy są chwaleni – co buduje ich poczucie wartości

Jak twierdzi Patrick zleceniodawcy wybierają Kajskjul właśnie z powodu ich podejścia do pracowników:

„wiedzą jak pracujemy z ludźmi i znają nasze zasady” – mówi Patrick.

kajskjul-torbaKajskjul 46 skupia się w stu procentach na realizacji swojej misji: wspieraniu swoich odbiorców (głównie byłych więźniów) w powrocie na rynek pracy. Na pytanie czy robią kreatywne projekty, Patrick odpowiada, że nie mają na to czasu z powodu ilości pracy. W kolejnych odsłonach zaprezentowano łódzkie spółdzielnie, między innymi BLOT, zajmującą się również sitodrukiem. W dyskusji Patrick stwierdził, że ubolewa nad tym, że tak mało jest w ich przedsiębiorstwie kreatywności, jednak mimo tego wie, że to stałe, powtarzalne i proste zlecenia zapewniają wpływy finansowe Kajskjul 46. W przypadku tego przedsiębiorstwa jasne jest, że misją jest przede wszystkim wspieranie podopiecznych w powrocie na rynek pracy.

Kajskjul 46 produkując t-shirty dla wielkich, międzynarodowych zleceniodawców, dba o to, by rzeczy zawsze pochodziły od odpowiedzialnych producentów. Konsorcjum Vagen Ut, do którego należy Kajskjul 46, policzyło ile, poprzez swoją działalność, przynosi oszczędności społeczeństwu w Szwecji. To kwota 1 miliona koron szwedzkich na pracownika rocznie (ok. 500 000 zł)*.

* Kwota wynikająca z redukcji kosztów związanych z przestępczością, nadużywaniem narkotyków, opieką nad dziećmi czy służbą zdrowia.

[sharethis]

Opis projektu Altmoda

Idea

Projekt „Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody” jest pierwszym w Polsce, innowacyjnym i zorganizowanym działaniem na rzecz promocji alternatywnej mody. Głównym jego celem jest aktywizacja i uwrażliwienie społeczeństwa na problemy społeczne i środowiskowe związane z funkcjonowaniem branży odzieżowej w Polsce. Projekt zakłada działania zachęcające i inspirujące do bardziej przemyślanych decyzji zakupowych poprzez udostępnienie ciekawych treści oraz planowane konkursy.

Najważniejsze działanie projektu to portal internetowy o zasięgu ogólnopolskim skierowany do:
· osób zainteresowanych modą, chętnych do poznawania nowych trendów i wykorzystywania kreatywnych rozwiązań, w celu podkreślenia swojego stylu i osobowości,
· oraz osób dbających o środowisko naturalne i wybierających rozwiązania etyczne.
Swiss Contribution Ecorys Euroregion

Projekt "Aktywni obywatele na rzecz odpowiedzialnej mody" współfinansowany przez Szwajcarię w ramach szwajcarskiego programu współpracy z nowymi krajami członkowskimi Unii Europejskiej.